webForumDet fria alternativet

Stänga av Synchronize i XP??

.NET

3 svar · 224 visningar · startad av Henke_flex

Medlem sedan juli 200217 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jag har ett program som kommuniserar via TCPIP på nätverkskortet i datorn.

Datorn har även aktiverat XP inbyggda Synchronize funktion.
När man kör lokalt utan nät simulerar den en nätdisk, som sedan synkar med den riktiga disken så fort den får nätkontakt.

Mitt problem är att den börjar att försöka synka när jag kommuniserar med mitt program, förmodligen känner den att det händer något på nätet.

Kan man avaktivera Synchronize temporärt från VB och aktivera den när man stänger ner programmet.

/Jolof

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Henke_flex skrev:

den börjar att försöka synka när jag kommuniserar med mitt program

Det låter väldigt konstigt att synkningen skulle triggas bara för att din app pratar TCP/IP. Isåf borde den lika gärna triggas varje gång du surfar, hämtar mail eller bara pingar vad som helst. Är det så?

Henke_flex skrev:

Kan man avaktivera Synchronize temporärt från VB och aktivera den när man stänger ner programmet.

Kan man säkert om man börja snoka i det. Men är det inte enklare att gå in under inställningarna under Tools -> Synchronize och kolla vad som finns där? Ask me before synchronizing the items, tex.

Medlem sedan juli 200217 inlägg

Ja, har man datorn utan nät och stoppar in nätsladden till nätverket så tar det några sekunder sedan börjar den synkronisera mot nätdisken, MEN sedan så länge jag har nätkontakt så synkar den inte igen.

Men jag vill spärra detta via en VB application.
Jag skall kolla vidare.
/Jolof

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Men jag vill spärra detta via en VB application.

OK. Låter som en hel del jobb (själv hade jag nog gjort det manuellt via Sync-inställningarna).

Lite tips iaf:

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/syncmgr/syncmgr/syncmgr_reference.asp

Kolla också under registernyckeln:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Syncmgr

Vad en del av nycklarna gör kan man nästan gissa på namnet.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)