webForumDet fria alternativet

RequiredFieldValidator "triggas" fel

.NET

4 svar · 262 visningar · startad av edebro

Medlem sedan aug. 2001261 inlägg
Frågan#1

Hur anger man att RequiredFieldValidator inte ska triggas när man försöker köra en annan postback på sidan.

Jag har t ex en loginruta och ett forum på samma sida. På själva forumkontrollerna har jag RequiredFieldValidators, men dessa "triggas" även när jag loggar in.

Altså, jag kan inte logga in eftersom värdet i forumformulären är tomma. Riktigt störande.
Så här ser koden för min RequiredFieldValidator ut;

<asp:requiredfieldvalidator id="ChangeStatusValidator" ControlToValidate="ChangeStatusBox" Display="Dynamic" ErrorMessage="Hoppstatusen kan inte uppdateras om fältet är tomt<br />" ForeColor="#000000" runat="server" />
<asp:TextBox id="ChangeStatusBox"
	TextMode="MultiLine"
	BackColor="#F5F5F5"
	BorderStyle="Solid"
	BorderWidth="1"
	BorderColor="#666666"
	Width="150"
	Height="60"
	runat="server"
/>
Medlem sedan jan. 20011 140 inlägg

sätt causevalidation="false" på de kontroller som du inte vill ska köra valideringen

Okej, men hur fungerar det om man har en validator på ena formuläret, men även vill kunna validera textboxarna i det andra formuläret?

Då fungerar det ju inte att sätta causevalidation="false"?!

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Vad jag vet finns det inget stöd i ASP.NET för att validera flera "formulärer" på samma sida, detta en väldigt stor brist då man borde ha kunnat dela upp valideringen i den kontroll de ligger i. Vet inte just nu hur man skulle kunna komma förbi problemet, men det finns säkert någon lösning då du inte är den enda med detta problem.

renholm: Tack för ditt svar.
Som du sa, en grymt stor brist i validatorerna. Men men, jag får lösa det på serversidan ist.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.20824b9f
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)