StevePMedlem sedan mars 2003772 inlägg Jag har en vanlig webmail kopplad till min domän.
Man loggar in genom 2 fält.
frmUser
frmPassword
Sen har man katalogerna inbox,sent,deleted.
Jag skulle nu vilja skapa ett litet program som ligger nere i Trayen i windows, alltså där ICQ blomman brukar ligga. Detta program ska checka ifall några nya mail har kommit in när man trycker på en knapp "kolla status" eller så ska man kunna ställa in att den ska checka automatiskt var 5:e, 10:e eller 30:e minut.
Skulle nån kunna ge mig en push i rätt riktning?
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Det beror väldigt mycket på hur mycket du är villig att koda och vilken nivå du känner dig bekväm på.
Enklast: Använd en HTTP-komponent som XMLHTTP eller ASP Tear, gör lite POST och GET mot sidan och klipp och klistra i HTML:n du får med hjälp av RegExp och strängfunktioner.
Lite svårare: Koda samma sak med MSWinsock-kontrollen.
Svårast: Koda direkt mot Winsock-API:et. Du blir oberoende av tredjepartskomponenter men får mycket mer kod i slutändan.
En annan variant är att inte koda mot webgränsnittet utan direkt mot POP3-gränssnittet (jag antar att du har ett sånt också?). I så fall finns det massor med färdig kod du kan titta på:
http://www.vbip.com/winsock/winsock_mail_checker_01.asp
StevePMedlem sedan mars 2003772 inlägg Ja det finns POP3-gränssnitt så jag borde kunna göra nån check mot det.
Jag är inte speciellt intresserad av att lösa det på lättaste vis, då man hela tiden vill utvecklas.
Tack för exemplet!
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
Ja det finns POP3-gränssnitt så jag borde kunna göra nån check mot det.
Ja, det är nog oändligt mycket enklare. Kodar du mot webbgränssnittet så riskerar du hela tiden att din app lägger av så fort nån får för sig att ändra i HTML:n.