webForumDet fria alternativet

Bok med både Visual Basic.NET och C#

5 svar · 287 visningar · startad av m_soderlund

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag söker en bok som behandlar ASP.NET, ADO.NET och lite annat (ungefär som Sams-boken "Lär dig ASP.NET på 3 veckor") fast där all kod finns i både Visual Basic.NET och C#, eftersom jag ämnar lära mig båda språken. :)
Tacksam för förslag, och helst ska boken finnas att tillgå i Sverige och helst på svenska också (även om engelska går bra).

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

[Vides åsikt]
Lär dig ett språks syntax och .nets framework så kan du sedan lätt byta till ett annat språks syntax eftersom .nets framework set likadant ut oberoende av språk.
[/Vides åsikt]

Vide skrev:

[Vides åsikt]
Lär dig ett språks syntax och .nets framework så kan du sedan lätt byta till ett annat språks syntax eftersom .nets framework set likadant ut oberoende av språk.
[/Vides åsikt]

Men du Vide.. Jag hade problem med att "porta" min VB.NET-kod till C# - Select Case finns ju inte i C# och det var inte direkt det enklaste att hitta att switch är motsvarigheten i C#.. Det är ju klart - strukturen på språken är ju i princip samma eftersom de bygger på .NET framework, men hur man gör samma sak i ex. C# och VB är lite svårt att klura ut ibland, eftersom .NET framework-SDK:n inte alltid är det bästa att rådfråga. :)

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Jag anser att det är ganska lätt att söka reda på skillnader, hade jag t.ex sökt på "select case C#" hade jag säkerligen fått upp några hjälpande svar.

Om syftet med boken är att du skall kunna porta din kod så visst, men det känns lite overkill. ;)

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Jag har inte sett någon bok, som har mer än ett språk som exempelspråk. Även om vissa kan ha med kanske en handfull exempel med kod i olika språk. Jag skulle föreslå att du börjar med ett språk, lär dig grunderna och lite extra i det och sedan går du över och tittar på ett annat språk. Att försöka lära sig två (eller fler) samtidigt är ett bra upplägg för att bli förvirrad.

En annan sak är att det är bättre med två böcker istället för en bok med två språk, eftersom det blir bättre genomgång av språken då.

Oki.. Ni verkar ha ganska vettiga idéer. :D
Då fortsätter jag med att lära mig Visual Basic.NET (även om Vide, Web-Tor, aleborg, Palleman och alla andra ;) kör på C#) för att i ett senare skede lära mig lite mer C#.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)