anbjMedlem sedan juli 2000246 inlägg
Jag kör Visual Studio.net för att utveckla asp.net sidor, men när jag vill skapa en ny asp.net sida standalone, dvs utanför ett project, så finns inte den valmöjligheten.
Man kan välja att skapa vanliga ASP sidor, html sidor med mera men inte asp.net. Om man då i alla fall väljer asp men sedan döper om sidan till aspx så försvinner de trevliga funktionerna för code completion osv. Någon som har råkat ut för detta?
Allt fungerar utmärkt om man gör allt via projekt, men det vill jag helst undvika eftersom VS.net då gör en massa saker automatiskt som jag helst vill ha kontroll över själv.
renholmMedlem sedan apr. 20012 048 inlägg
VS.NET kan nog bara arbeta med ASP.NET som ett projekt, vill du endast ha en fil som du vill använda code-behind med får du nog skapa ett projekt för endast den filen eller strunta i code-behind och lägga koden inom <script> taggarna.
ulfeMedlem sedan mars 200350 inlägg
Code Complete funkar inte i HTML-läget, eftersom det jag hört är att koden skall skrivas i vb-filen (code behind)
Vet inte om det är att du skall skriva kod i HTMLdelen du menar inte fungerar...
anbjMedlem sedan juli 2000246 inlägg
Det stämmer att det fungerar om man använder sig av code behind. Men det är lika "rätt" att skriva koden i aspx filen. Något som också fungerar om man använder sig av project....
GladhMedlem sedan maj 20013 024 inlägg
Men det är lika "rätt" att skriva koden i aspx filen
Rätt och rätt, du missar poängen med att helt sparera din ".NET-kod" från din HTML-kod. Och den stora poängen är att man kan vara 2 personer som jobbar på samma sida samtidigt. En Designer som jobbar i ASPX-sidan och en programmerar som jobbar i CodeBehind sidan.
Du missar också det att dina codebehind filer kompileras till dll och behöver alltså inte kompileras när de efterfrågas på servern (vilket sker med ASPX sidor vi första träff och vid nästa träff när alla sessioner dött.) Om du då har splittat dina sidor, så behövs inte lika mycket kod kompileras, vilket teoretiskt skall ge bättre prestand, om det gör det är en annan femma.
- M
NETworkMedlem sedan juni 20011 679 inlägg
vs.net är ju egentligen helt inriktad på cb. Prova web matrix istället, den fungerar bättre för små lätta icke cb-applikationer.