webForumDet fria alternativet

ASP.NET skicka fil till klient resp. redirect

.NET

6 svar · 346 visningar · startad av a95johjo

Medlem sedan feb. 200326 inlägg
Frågan#1

Kan nån förklara det här innan jag blir sinnessjuk.

Jag har gjort en applikation i ASP.NET / C# som ska generera en html-sida och sedan skicka den till klienten. Eftersom htmlsidan kan innehålla bilder osv sparar jag den temporärt på webservern och vill sedan redirecta till den skapade htmlsidan.

Allt är frid och fröjd. Men så en dag vill den stackars programmeraren använda svenska tecken i filnamnet. UGH! Då kommer det helt plötsligt konstiga tecken à osv och browsern hittar inte dokumentet när den ska redirecta.

Efter mycket testande med olika encodings etc. provade jag för skojs skull att i stället för att göra Response.Redirect, så skickar jag ett javascript som gör window.location.href = "doknamn med åäö.html". DETTA FUNKAR! Men varför funkar då inte redirect?????????!???

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Testat att ha följande i web.config?

<globalization 
	requestEncoding="iso-8859-1" 
	responseEncoding="iso-8859-1" 
/>

För att slippa redirecta kan du i stället skicka sidan direkt till clienten med Response.WriteFile();

Japp, provat, funkar inte för mig.

får samma problem om jag gör Response.BinaryWrite och har angivit ett filnamn i content-disposition

Du testade inte mitt andra förslag med Response.WriteFile() ? Både den och Response.Redirect() funkar för mig när jag testat med en fil vid namn ÅÄÖ.htm. Adressen blir automatiskt /%c3%85%c3%84%c3%96.htm, vilket motsvarar ÅÄÖ.htm.

Jo, response.writeFile funkar bra, men problemet är att om html-dokumentet innehåller bilder, så vet jag inte hur man gör för att skicka dem samtidigt (html-dokumentet kommer ju säga att bilderna saknas)... så därför sparar jag dem temporärt och gör redirect till html filen. Går det att lösa på bättre sätt är jag idel öra.

Vi kanske ska börja från början först och främst, vad är syftet med att generara en html fil till användaren?

Angående bilderna så fungerar dem även med Response.WriteFile så länge det är rätt adress till dem.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)