I ASP så är det ju väldigt enkelt att ändra LCDI via session.variablerna, kan man göra så eller något liknande i vb?
Vad jag i det långa loppet ville göra är, att jag ståller in LCDI och sedan lopar fram Chr och då få fram de tecken som finns på resp språk.
Är detta möjligt??
I ASP så är det ju väldigt enkelt att ändra LCDI via session.variablerna, kan man göra så eller något liknande i vb?
I VB och VB. Man kan göra det i Windows med SetThreadLocale, fast LCID styr ju bara hur datum, tal osv presenteras och inte vilka tecken som visas.
En annan sak jag hittade var denna:
Hi, what would be the "tidiest" way to set the font.charset property of a Visual Basic control based on the user's locale?
You have to use two Win32 APIs and one Win32–defined structure. With LCID in hand, call GetLocaleInfo to get the default ANSI codepage of the locale. Then create an instance of CHARSETINFO and pass it to TranslateCharsetInfo along with the codepage. The CHARSETINFO.ciCharset will contain the charset you need.
Niko, tyck nu inte att jag är otacksam, men det känns lite granna som att gå över ån evter vatte.
Vad jag hadde tänkt ha den till är, den app som jag bygger är till för att lätt kunna använda sig av flerspråkiga asp-sidor. Då ville jag ha en combobox med alfabetet/eller specialtecken för resp land.
Jag kanske får tänka om där.