Till och med notepad hanterar codebehind. Det gäller bara att veta hur du ska gå till väga... ;)
Code-Behind
.net editor förutom vs.net och webmatrix?
7 svar · 333 visningar · startad av jake
jo jag har läst den...
tänkte snarare på inbyggt i editorn... ;)
fast jag fattar inte varför vs.net hänvisar till code-behind filen på ett sätt men om man skapar en egen code behind fil ska den registreras på ett annat sätt.
Är inte den codebehind filen man skapar manuellt jämförbar med en som vs.net skapar...
eller jag vet inte..
Det behövs egentligen inte. Du kan ju använda dreamweaver. Allt du behöver göra är att lägga till inherits i <% @ page %>.
Och den enda skillnaden mellan VS och övriga är att i VS används codebehind för att VS skall veta vilken källkodsfil du använder så att den kan dels redigeras och dels kompileras in i "bin" katalogen... tror jag(har inte använt VS nått alls). i övriga "editorer" så kan man lätt strunta i den då den bara används av VS... kompilera den bara till en dll och stoppa den i bin mappen...
/Mirandir
Vet inte hur det ligger till med CodeBehind, men PrimalCode vekar trevlig. Ska utvärdera den, för att eventuellt ha den som huvud-IDE på firman. Bra att den även lämpar sig för ASP och PHP.
Engine^ skrev:
btw i nämnd artikel så är ett alternativ att göra om sina aspx.vb filer till dll typ genom
vbc /t:library /out:bin\WebForm2.dll /r:System.dll /r:System.Web.dll WebForm2.aspx.vb
men var ska man då göra det?
Du skriver det i kommandotolken.
Jag har på http://www.aspsidan.nu skrivit en artikelserie om hur man skapar komponenter i ASP.NET.. där står det hur man kompilerar filerna till dll-filer.