webForumDet fria alternativet

dataControl .net

20 svar · 636 visningar · startad av jenicpunktnu

jenicpunktnuMedlem sedan juni 200343 inlägg

Jag har ett jätte problem, har Visual Studio .NET och skall bygga ett program som innehålla databaser...eftersom mina VB och visual basic .net kunskaper är ganska begränsad just nu, så blir jag tokig snart.

Hur hittar jag B]datakontroll...?
Har en engelsk version och söker då efter DataControl och får massor med svar, MEN alla säger samma sak.

Create a new Standard EXE project in Visual Basic. Form1 is created by default.

Choose Components from the Project menu, and check "Microsoft ADO DataControl 6.0 (OLEDB)" and "Microsoft Chart Control 6.0." Click OK. These controls are now in the Toolbox.

Javist de var ju inga problem, förutom...
Har för det första ej standard exe att välja på, men enligt min lärare (som jag dessvärre ej kan nå under helgen) så skall, windows application vara samma sak. Eftersom jag använder mig av .net versionen.
Sedan under just project, add components finns det ingen fil som heter så överhuvud taget. Ingen som ens är nära...

Har även hittat på nätet att man först...

Project==>References kryssar du i senaste versionen av "Microsoft ActiveX Data Objects Library."

Jag kan ej kryssa i, det jag har är att add preference och under "com" så finns det.
Microsoft ActiveX Data Objects 2.7 Library
Men det verkar ej hända något när jag klickar där, toolboxen är den samma och under add Components är det samma sak som innan.

Hur hittar jag denna försvunna DataContol? (datakontroll (Data på Toolbox)) Eller är det så "enkelt" att de plötsligt fått för sig att byta namn eller liknande på detta?

Det värsta är att projektet skall jag ha klart till måndag, därav lite "panik".

Skulle bli grymt tacksam om du ville förklara för mig var jag hittar detta i programmet!

är det jag som utryckt mig otydligt, eller är detta ett fenomen som jag skall känna till? (tänkte om de är nått med .net som gör att det redan finns...eller liknande)

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Flyttas från Visual Basic till .NET.

Mvh,
@nders
Moderator

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Vad menar du med datakontroll, menar du kanske en dll komponent som innehåller databas gränssnittet eller dyl?

Skapa ett nytt Standard EXE -projekt och spara det med namnet blablabla. Lägg tre etiketter, fyra kommandoknappar, tre textrutor och en datakontroll (Data på Toolbox) på formuläret.

Detta menar jag, så att jag skall kunna bygga denna databasen.

Skall bygga ett program som skall hämta uppgifter från en databas, för att hämta dessa uppgifter eller att funktionen överhuvudtaget skall funka så behöver jag använda mig av "dataContol" väl?

Datakontroll RecordSource Telefonlista
Datakontroll RecordsetType 0-Table
Datakontroll Caption Koppling till Telefondatabas
Datakontroll DatabaseName C:\blablaBaser\blabla.mdb

Eller vad är det jag missupfattar här? har förstått att denna fuktionen skall installeras genom filer, men verkar ej som jag har dessa?

Jag tror du skall titta lite på ADO.NET som innehåller databas access. Det verkar som du tidigare programmerat med VB vilket jag inte är direkt bra på så kan tyvärr inte hjälpa dig med datakontroller. Om jag skulle utveckla ett program som ska komma åt en databas skulle jag dela upp det i tre lager, ett för gränssnittet, ett för logiken samt ett för databasen. För detta krävs det att man kan lite grundläggande OOP. Om du tittar under relaterat länkarna i forumet kan du kanske hitta det du söker.

Nej mina VB (eller visual studio .net) kunskaper är ej så heta just nu, har de grundläggande vad gäller programering men aldrig tidigare använt mig av visual studio .net för att bygga VB. I uppgifter vi skall göra så skall vi använda oss av en funktion som heter just "data kontroll".

Här finns info om hur detta SKALL hittas...

Här finns även en bild av den "knappen"/funktionen jag skall använda mig av

Men alltså så vill det sig ej för mig, jag kan ej hitta detta så jag kan påbörja detta bygget... :r

Hittade just att genom att genom referenserna "microsoft DAO 3.51 Object libery" el "Microsoft ActiveX Dataobjects libery" skulle detta finnas, men nej...känns som jag letar efter nålen i höstacken.

Tror du missuppfattat en liten detalj, tror inte det är Visual Studio .NET du skall använda utan tror du skall använda Visual Studio (Visual Basic 5), dvs föregångarn till Visual Studio .NET.

När du startar Visual Basic 5 öppnas följande fönster: Huvudfönstret, formuläret, verktygslådan och projektfönstret:

Har jag rätt? I så fall flyttar vi till lämpligt forum där du kan få hjälp.

Nej nej, det är Microsoft Visual Basic .net som jag har.

Filnamnet (eller det som står längst upp i programmet är följande)

DataBasProjektet - Microsoft Visual Basic .net [design] - Form1.vb*

Men somsagt, det är första ggn som jag skall bygga ett program mot databas.
Och har dessvärre ej så många timmar på mig nu för att bli klar

Eller vad menar du föressten med

Tror du missuppfattat en liten detalj, tror inte det är Visual Studio .NET du skall använda utan tror du skall använda Visual Studio (Visual Basic 5), dvs föregångarn till Visual Studio .NET.

Trodde ej att jag hade några valmöjligheter när jag startar visual studio...skall jag använda mig av Visual Basic 5 för att detta skall funka? (låter knepigt, men jag har ej en aning som du märker)

Jag har förståt att det är Visual Studio .NET du har men uppgifterna du gav länk till används INTE Visual Studio .NET utan tidigare versioner av Visual Studio. Eftersom Visual Studio .NET är anpassat att utveckla .NET applikationer med så finns tydligen inte denna funktion du letar efter.

Några bevis:

I koden nedan används ADODB vilket är föregångarn till ADO.NET som används i .NEt applikationer.

Private Sub Command1_Click()

'Skapa Connectsträngen för ACCESS med driver och sökvägen till databasen
   Dim strConnect As String   
   strConnect = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; " & "Data Source="
   strConnect = strConnect & App.Path & "\test.mdb"

'Hämta valfritt antal fält från valfritt antal tabeller
   Dim strSQL  As String      
   strSQL = " SELECT lastname FROM Users"

'Öppna anslutningen till databasen
   Dim datConnection As New ADODB.Connection    
   datConnection.Open strConnect

'Skapa instans av ett Recordset-objekt och öppnar det
   Dim recUsers As New ADODB.Recordset  
   recUsers.Open strSQL, datConnection, adOpenStatic, adLockOptimistic, adCmdText

'fyll datagriden med värden från DB
   Datagrid1.DataSource = recUsers   

'Städar efter oss
   Set recUsers = Nothing
   Set datConnection = Nothing

End Sub

Även detta citat pekar på att du använder fel program.

När du startar Visual Basic 5 öppnas följande fönster: Huvudfönstret, formuläret, verktygslådan och projektfönstret:

Det jag menar är att Visual Studio .NET och Visual Studio är olika saker :) Eftersom exemplet nämner Visual Basic 5 så är det inte Visual Studio .NET.

Nej fan, hade det varit .net och ej tidigare versioner så hade jag ju kunnat använda mig av denna info...eller hur?
Tanken var att de kanske skulle underlätta att påvisa vad jag söker genom att visa hur de funkat i tidigare versioner.

Eftersom jag ej har så djupa kunskaper inom visual studio .net så tänkte jag att det skulle underlätta. För kan förstå att jag kanske ej utrycker mig korrekt i frågan, men med denna info oxå. Så kanske någon skulle förstå lättare eller kanske tom varit i samma sits. För det måste väl gå att använda sig av .net och bygga mot databaser?? (klart det gör, frågan är bara hur man hittar detta)
Det kanske rent av är så att de plockat bort "dataControl" fuktionen och har den inbakad i någon annan just nu?
Tex kan jag läsa i en av böckerna att man genom

Public blabla As database

Set blablaInfo = OpenDatabase (app.path & _"platsenDärDenLigger.mdb")

Skall öppna den, MEN dessvärre framgår ej vilken del av toolboxen som används, tex "dataControl"(som jag tolkar det som man skall använda)

Ok då är jag med :) blev förvirrad av en massa exempel för VB. Det du ska hålla på med heter VB.NET.

Här är en länk med information om hur man använder VS.NET för att utveckla Windows Forms, http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vsintro7/html/vxoridatabaseprojects.asp

TACK! skall kolla detta genast!

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

renholm skrev:

Det jag menar är att Visual Studio .NET och Visual Studio är olika saker :) Eftersom exemplet nämner Visual Basic 5 så är det inte Visual Studio .NET.

Du vet väll ändå vad du har för program eftersom du givetvis har betalat x antal tusen för en licens ;)

Hehe nej det är en produkt vi får låna av skolan under tiden kursen fortlöper

Här finns kanske lösningen...

Men om detta är lösningen på problemet jag har, hur grejjar jag då den korrekta filen och installerar den utan att krasha programmet?

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)