Jag har ett jätte problem, har Visual Studio .NET och skall bygga ett program som innehålla databaser...eftersom mina VB och visual basic .net kunskaper är ganska begränsad just nu, så blir jag tokig snart.
Hur hittar jag B]datakontroll...?
Har en engelsk version och söker då efter DataControl och får massor med svar, MEN alla säger samma sak.
Create a new Standard EXE project in Visual Basic. Form1 is created by default.
Choose Components from the Project menu, and check "Microsoft ADO DataControl 6.0 (OLEDB)" and "Microsoft Chart Control 6.0." Click OK. These controls are now in the Toolbox.
Javist de var ju inga problem, förutom...
Har för det första ej standard exe att välja på, men enligt min lärare (som jag dessvärre ej kan nå under helgen) så skall, windows application vara samma sak. Eftersom jag använder mig av .net versionen.
Sedan under just project, add components finns det ingen fil som heter så överhuvud taget. Ingen som ens är nära...
Har även hittat på nätet att man först...
Project==>References kryssar du i senaste versionen av "Microsoft ActiveX Data Objects Library."
Jag kan ej kryssa i, det jag har är att add preference och under "com" så finns det.
Microsoft ActiveX Data Objects 2.7 Library
Men det verkar ej hända något när jag klickar där, toolboxen är den samma och under add Components är det samma sak som innan.
Hur hittar jag denna försvunna DataContol? (datakontroll (Data på Toolbox)) Eller är det så "enkelt" att de plötsligt fått för sig att byta namn eller liknande på detta?
Det värsta är att projektet skall jag ha klart till måndag, därav lite "panik".
Skulle bli grymt tacksam om du ville förklara för mig var jag hittar detta i programmet!