zlasherMedlem sedan okt. 2001157 inlägg Hejsan!
När man tilldelar en variabel en datatyp och vill t.ex. att alla ska få typen Integer, kan man då göra så här?
Dim int1, int2 as Integer?
Jag hade läst nånstans på nätet att man kunde använda samma rad om datatypen var densamma...
Så då tänkte jag att man kanske kunde göra som i exemplet ovan...
Men jag läste nyligen i en bok att int1 i det här fallet skulle bli av typen Variant.
Så måste man alltid skriva datatypen eller går det att skilja olika variabler åt och ge dom samma typ även om man bara skriver typen en gång?
(Dim int1 | int2 as Integer)?
Ja ni förstår säkert vad jag menar :)
Tack på förhand!
Samuel
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg Ja men vet att det kan uppstå något problem då. Kommer dock inte ihåg vad. Men du kan ju annars göra
Dim int1 As Integer, int2 As Integer, str1 As String
m.m.
R// Nu efter att ha läst HELA ditt inlägg kan det mycket väl vara så att ena blir en variant.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det är precis så, att int1 blir en variant, eftersom det faktiskt inte specificerats någon datatyp för den variabeln.
Man får göra som i Nexus86s exempel. :)
VB är lite dumt.
Mvh
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Så dumt är det väl inte, eftersom Nexus86s exempel är mer tydligt om vad som är vad... ;)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
PeW skrev:
Så dumt är det väl inte, eftersom Nexus86s exempel är mer tydligt om vad som är vad... ;)
Jag tycker att det är ganska korkat, egentligen, även om man alltid ska sträva efter att vara tydlig.
Det finns en del saker som är korkade med VB.
Mvh
zlasherMedlem sedan okt. 2001157 inlägg Eum...okej... :)
Det var ju synd iaf!
Då får jag väl ge alla variabler en datatyp då...jag som tänkte spara kod..! :)
Men men..what to do..!
tack för era svar!
VB.NET är annorlunda?
Tjenixen!
Det verkar som om VB.NET är annorlunda... Jag körde ett test med
Dim int1, int2 as integer
och då fick int1 datatypen integer...
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg Kan inte VB, men har läst att det skall finnas ett Defxxx statement där man kan sätt default type. Och då skall väl "dim a, b, c" får den default typen. *Ute på hal is*.
VB.NET stöder inte datatypen variant.