webForumDet fria alternativet

DataGrid problem

4 svar · 371 visningar · startad av tihi

tihiMedlem sedan maj 200235 inlägg

Försöker skriva ut resultatet från en tabell i en datagrid. Tabellen finns i ett dataset med totalt 3 tabeller.... Mitt problem består i att jag kan skriva ut i en datagrid från en tabell men inte från den som jag verkligen vill använda.... Alltså jag har två olika datagrid som jag provar med fast inte samtidigt i samma kod... Lättförstått? =)

Denna kod funkar inte då får jag upp: "System.NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object."
dgAvanc.DataSource = ds.Tables("Table1").DefaultView
DataBind()

Medan när jag provar denna kod tillsammans med den andra datagriden så funkar det!!!!!!!!!! *irri*
dgAvanc.DataSource = ds.Tables("Avancerad").DefaultView
DataBind()

Jar har kollat att "Table1" innehåller rader och jag kan skriva ut värdena i den med tex
ds.Tables("Table1").Rows(0).Item(0)

Vad gör jag för fel?!?! Blir tokig!!!!! Hjälp!!

DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Skicka med mer kod. :)

Här kommer lite mer kod

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Vet inte om det kan vara så att du vänt på några bokstäver.

'Detta är den som jag har testat med då jag hämtar från tabellen "Avancerad" och som funkar
<asp:DataGrid Width="95%" Runat="server" ID="[b]dgAvanc[/b]" GridLines="Vertical" AutoGenerateColumns="False" CellPadding="4" HeaderStyle-Font-Bold="True" HeaderStyle-VerticalAlign="Top" BorderColor="DarkGray" HeaderStyle-BackColor="LightGrey" AlternatingItemStyle-BackColor="Gainsboro">
'Detta är den griden som inte funkar
<asp:DataGrid Width="97%" Runat="server" ID="[b]gdAvanc[/b]" OnItemCommand="GetValtDokument" GridLines="Vertical" AutoGenerateColumns="False" CellPadding="4" HeaderStyle-Font-Bold="True" HeaderStyle-VerticalAlign="Top" BorderColor="DarkGray" HeaderStyle-BackColor="LightGrey" AlternatingItemStyle-BackColor="Gainsboro">
[b]dgAvanc[/b].DataSource = ds.Tables("Table1").DefaultView

Kan vara det som är felet, du försöker sätta .DataSource på en datagrid som inte existerar, dgAvanc är inte samma som gdAvanc :)

HMMM, tur att det är fredagmorgon!! Självklart måste det vara det som är felet!! Snacka om att stirra sig blind på koden =) Ska testa det nu direkt!

Tack för att din uppmärksamhet som jag inte hade kvar efter ett antal timmar och test fram och tillbaka och efter att ha sagt ett antal fula ord!! :birp

123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)