vad är det för skillnad på request.params och request.querystring?
skillnad på Request.params och querystring
10 svar · 364 visningar · startad av Prästen
request.params hämtar troligtvis parameters från headern vilken typ det än har skickats med. T.ex. GET, POST, HEAD, PUT, osv.
request.querystring hämtar däremot endast parameters från anrop med typen GET.
*gissar*
Nä, det bästa är att använda den klass och de metoder som gäller för den använda förfrågningsmetoden ( GET, POST, osv. ). Mindre chans att det blir fel, och det blir mycket snyggare.
Men som sagt, risken för fel blir mycket högre. Man kan ju skicka felaktig information via GET när det egentligen är POST som ska användas, vilket kan leda till missöden. Jag kan inte ge några konkreta exempel, men det är värt att tänka på.
jo klart.
SPiN skrev:
request.params hämtar troligtvis parameters från headern vilken typ det än har skickats med. T.ex. GET, POST, HEAD, PUT, osv.
request.querystring hämtar däremot endast parameters från anrop med typen GET.
*gissar*
Bra gissat, så är det.
Angående vad man ska använda så är det en fördel som SPiN säger att använda rätt metoder för rätt grejer. Vet du att du har postat data från en form med post så bör du använda Request.Form. I fall det är en QueryString eller ett formulär som postar via GET bör du använda Request.QueryString. Request.Params är endast nödvändig att ha när en applikation både kan ta emot POST och GET.
ok . är querystring och form gamla ASP taggar som följt med från ASP, som microsoft tänkte "ah, lika bra vi slänger med dom också" eller är det riktiga ASP.NET grejer :) . för jag tänkte litegrann såhär, det finns ju så otroligt många användbara funktioner i ASP.NET som gör livet lättare. därför blev jag lite konfunderad över att querystring och form fortfarande existerade.
eftersom dom kommer från ASP.
De finns ju ju i någon forum inte bara i .NET och ASP, utan även i t ex Perl, PHP, JSP och Cold Fusion. Så med andra ord är de ganska nödvändiga i ett språk för webben. :)