webForumDet fria alternativet

Binda checkbox till Datatable

7 svar · 409 visningar · startad av fredrik

fredrikMedlem sedan dec. 19991 082 inlägg

Jag binder en checkbox till ett "bit"-fält i min databas.

chkDefaultAddress.DataBindings.Add("Checked", dtCustShipTo, "DefaultAddress")

Det funkar fint när jag hämtar ut data, dvs. om värdet i DB är 1 (true) så blir checkboxen ikryssad.

Men, bindningen hänger inte med på uppdateringen. För om jag kryssar i boxen så förändras ju "Checked" värdet, men fältet i min Datatable förändras inte.

Grrr...hur göra?

Jag skulle ju kunna binda mot tex "Tag"-egenskapen och sen i "OnClick" förändra värdet i "Tag"....men det känns ju inte helt rätt...

Jag skulle ju kunna binda mot tex "Tag"-egenskapen och sen i "OnClick" förändra värdet i "Tag"

Trodde jag ja...det funkade inte heller...

renholmMedlem sedan apr. 20012 048 inlägg

Hur hämtar du värdet igen?

Jag hämtar det med en vanlig DataTable via ett SQLCommand och en SQLDataAdapter.

Notera att alla andra kontroller fungerar vid uppdatering, typ textboxar.

jag menar du hur du hämtar det igen efter ändringen, dvs hur hämtar du vilka som är i kryssade?

hur hämtar du vilka som är i kryssade?

Själva tanken med just bindningar är ju att jag inte behöver kontrollera vilka som är ikryssade eller inte. Det görs (ska göras...) automatiskt. (Kom ihåg att det är winForms...)

Ex. om jag binder:

txtBox.DataBindings.Add("Text", dt, "Col1")

Så uppdaterar den kolumnen "Col1" i datatablet "dt" när Text-egenskapen förändras.

Detta funkar som sagt fint med alla andra kontroller (textboxar, dropdownlists osv).

Men med just checkboxar så vägrar den...

Jag har nu kommit fram till följande....

Om jag gör en messagebox på värdet i Datatablet, då fattar den att checkboxen har blivit ändrad, och då funkar uppdateringen med...

...men inte annars....

ok, missförstod problemet :)

Har kikat omkring lite och vet inte riktigt vad som är fel.
På denna sida använder de DataBinding samt WebServices, kanske något att kika på http://www.west-wind.com/presentations/dotnetwebservices/DotNetWebServicesData.asp

Möjligen även denna: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;326440

Genererad på 369 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb