webForumDet fria alternativet

Dekompilera dll

.NETur .NET

17 svar · 670 visningar · startad av erka

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg
Frågan#1

Hej!
Har råkat ut för en fin fin hd krash, har bara kvar mina dll filer, finns det något sätt att packa upp dessa igen till .vb filer ? Annars är det synd om mig ;)

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Ja, du .. Om du har $1100 liggande så verkar den här funka väldigt bra (testa online-demon). På gratisfronten finns den här (Anakrino9.zip) fast den klarar bara att dekompilera till C# och är rätt bökig och kraschbenägen. Öht verkar VB.NET vara svårt att hitta.

Tack Niko, blir billigare att lämna in hårddisken till en recoveryfirma. :)

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Hmm, för att vara säker från att någon dekompilera mina dll-filer finns det något sätt att kryptera dom ?.

Erka, om du inte redan har installerat om allt så finns det antingen program som kan få tillbaka data.
Eller t.ex. ett program med windows som lagar partioner.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Nickemannen skrev:

Hmm, för att vara säker från att någon dekompilera mina dll-filer finns det något sätt att kryptera dom ?.

Det korta svaret är nej. Om de ska kunna användas måste de kunna läsas, och kan de läsas kan de dekompileras.

Nickemannen, tyvärr är hd:n totalt död :( Men det vore bra att veta hur man kan skydda sina dll:er från dekompilering.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Om du har en exakt lika dan disk så kan man försöka sig på att flytta kretskortet från den fungerande disken till den icke fungerande.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Man lär väl tappa en hel del när man dekompilerar..?
Variabelnamn och grejer...

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Erik Juhlin skrev:

Variabelnamn och grejer...

Mjo kanske, men om du tex får ett fel i en kompilerad dll så står ju raden det är fel på samt namnen på variablerna så informationen finns nog där!

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

erka skrev:

Nickemannen, tyvärr är hd:n totalt död :( Men det vore bra att veta hur man kan skydda sina dll:er från dekompilering.

Får du inte ens ett felmeddelande typ wrong media eller något liknande. Går den inte ens igång när den får ström ?

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Har du testat att lägga hårddisken i frysen ett litet tag och sedan testat att köra igång den?

Jag lyckades rädda data på en disk som vägrade starta. Kan va bra att försöka skydda den från fukt...

Erik Juhlin skrev:

I princip bara lokala variabelnamn inuti funktioner. Allt annat finns i meta-datan eftersom det måste vara synligt utåt.

Demon däruppe gav till och med kod som var mer läsbar än originalet (iaf när jag testade.)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

P skrev:

Mjo kanske, men om du tex får ett fel i en kompilerad dll så står ju raden det är fel på samt namnen på variablerna så informationen finns nog där!

Ja, förutsatt att man har debuginfo påslagen när man kompilerar... har man det inte försvinner då som sagt lokala variabelnamn, och det blir lite bökigare att läsa (inte särskilt svårt att råda bot på, dock).

Om man skriver lite likvärdig kod i c# och vb.net och kompilerar dessa. Kommer dll filerna att se likadana ut då?

Medlem sedan dec. 2000399 inlägg

Ja, nästan identiska. Kolla på koden i ildasm.exe. Där ser du alla metoder samt lite annat. Dubbelklicka på en metod så ser du IL-koden och kan jämföra direkt.

För att man inte skall kunna läsa koden kan man använda en obfuscator som gör det mycket svårare att se vad som händer. Här finns en för .net http://www.remotesoft.com/salamander/obfuscator.html

Jag som trodde att en av meningarna med att kompilera till dll var att det inte skulle gå att läsa...

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Alltså, om jag nu har användarnamn och lösenord till en databas i min dll, så är det bara för den ilvilllige att dekompilera min dll och sedan gå loss på min databas med diverse SQL? Typ DELETE * FROM tblUsers. Visserligen kan man väl hindra detta delvis genom att begränsa rättigheterna för användarkontot , men ändå? Är det jag beskrivit fullt möjligt?

Är det jag beskrivit fullt möjligt?

Visst, men så är det ju redan nu även utan dekompilering. Öppnar du en maskinkompilerad exe-fil i tex Notepad så ligger ju alla hårdkodade strängar där fullt läsbara (i resurssegmentet).

145 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)