webForumDet fria alternativet

Design på datatgrid.

9 svar · 294 visningar · startad av P

PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Har gjort en design till en datagrid som jag är mycket stolt över. Du vill jag ha den är designen till flera Griddar :)

Funkar ju att kopiera den och så men om jag lägger till mina griddar dynamiskt så vill jag ha designen. Kan man på något sätt på ut en css klass eller något som man kan använda sig av?

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Lägg all design i ett par css-klasser, inte i själva datagriden, så är det inte svårt att använda samma design till fler datagrids. Du får göra flera klasser, en för varje "del" i datagriden (itemtemplate, alternatingitemtemplate, pagern osv...).

Usshh så jobbigt att fixa dem, men när det väl är gjort så...

<asp:datagrid id="dgUsers" runat="server" Font-Size="8pt" Font-Names="Verdana" ForeColor="Black" GridLines="Vertical" CellPadding="4" BackColor="White" BorderWidth="1px" BorderStyle="None" BorderColor="#DEDFDE" AutoGenerateColumns="False">
					<SelectedItemStyle Font-Bold="True" ForeColor="White" BackColor="#CE5D5A"></SelectedItemStyle>
					<AlternatingItemStyle BackColor="White"></AlternatingItemStyle>
					<ItemStyle BackColor="#F7F7DE"></ItemStyle>
					<HeaderStyle Font-Bold="True" ForeColor="White" BackColor="#6B696B"></HeaderStyle>
					<Columns>
						<asp:BoundColumn DataField="PreName" HeaderText="F&#246;rnamn"></asp:BoundColumn>
						<asp:BoundColumn DataField="LastName" HeaderText="Efternamn"></asp:BoundColumn>
						<asp:BoundColumn DataField="WorkProcent" HeaderText="Arbets-Procent"></asp:BoundColumn>
					</Columns>
				</asp:datagrid>
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg
.main{
font-size: 8pt;
font-family: verdana;
color: black;

padding: 4px;
background-color: white;
border: 1px solid #dedfde;
}
.selected{
font-weight: bold;
color: white;
background-color: #ce5d5a;
}
.alt{
background-color: white;
}
.item{
background-color: #f7f7de;
}
.header{
font-weight: bold;
color: white;
background-color: #6B696B;
}
.footer{
background-color: #CCCC99;
}
.pager{
text-align: right;
color: black;
background-color: #f7f7de;
}

<asp:DataGrid id="DataGrid2" GridLines="Vertical" cssclass="main" runat="server">
<SelectedItemStyle cssclass="selected" />
<AlternatingItemStyle cssclass="alt"/>
<ItemStyle cssclass="item"/>
<HeaderStyle cssclass="header"/>
<FooterStyle cssclass="footer"/>
<PagerStyle cssclass="pager" Mode="NumericPages"/>
</asp:DataGrid>

red// ok, såg inte att du hade redigerat bort din önskan. :)

Ohh fan! Trodde jag kunda vara smart och kopiera från koden som genereras men det gick inte...

Hmm Dina det fungerar nästan, de blir inte exakt så lika som jag vill ha dem:

bild.jpg
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Verkar som cellerna inte ärver från tabellinställningarna. Testa och lägg till padding: 4px i de andra classerna oxå.

Hjälper inte...

Kan ju i annat fall lägga till den när jag skapar datagriden.

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Har för mig att "templates-stylerna" cssclass hamnar i tr-taggen (kolla i koden som kastas ut var klassen ligger) och där fungerar inte padding rakt av. Du får skriva nåt i den här stilen tror jag:

tr.item td {styles}

När jag tänker på det så har jag faktiskt satt cellpadding och cellspacing i datagriden och inte i stilmallen, men det är ju inte någon bra lösning... hittar du en bra lösning så får du gärna dela med dig av den. :)

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)