webForumDet fria alternativet

Feedback av prorgammet tack!

.NET

42 svar · 982 visningar · startad av medialabs

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg
Frågan#1

hej!

Har hållt på och byggt upp ett program för att testa sitt system. jag har använt mig av Windows Management Instrumentation (WMI) för detta. Nu skulle jag vilja ha lite feedback och att folk testade programmet för att se att allt fungerar som det ska.

Du behöver inte installera programmet, utan det är bara att zippa upp filen och köra den.

Skulle vara jätteroligt att höra vad ni har att säga om programmet.

Progammet:

för uppdateringar & hjälpfiler om programmet inte skulle fungera på er dator!

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag får Runtime Error '432'
File name or class name not found during Automation Operation
hela tiden när jag klickar på "klicka här för att få fram.. information". Det fick jag på Grafikkort och Codec, bland annat. Sen så har du särskrivit ... Information överallt. Det ska exempelvis heta:

- Moderkortinformation
- Grafikkortinformation
- Diskinformation
- m.m.

Annars ganska okej.

m_soderlund skrev:

Jag får Runtime Error '432'
File name or class name not found during Automation Operation
hela tiden när jag klickar på "klicka här för att få fram.. information". Det fick jag på Grafikkort och Codec, bland annat. Sen så har du särskrivit ... Information överallt. Det ska exempelvis heta:

- Moderkortinformation
- Grafikkortinformation
- Diskinformation
- m.m.

Annars ganska okej.

Det är fortfarande en BETA och jag har inte brytt mig om att ändra stavfel, vill först se att progammet fungerar, har du laddat ner runtime filen och sedan testat progammet igen. Vad har du för operativsystem?

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Windows 98 har jag. Orkade inte ladda ner runtime-filen heller.. ;)

m_soderlund skrev:

Windows 98 har jag. Orkade inte ladda ner runtime-filen heller.. ;)

jag testade programmet nyss på vår Win98 dator och får felmess där med. ska testa att installera runtime snart och se om problemet försvinner.

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Lite fel jag hittade:

ReleaseDate i BIOS: 19990719******,******+*** (Observera allt efter själva datumet :e)

SerialNumber i BIOS: (Observera tomheten :p)

Enligt Nätverkskortsinformation: 8 st nätverkskort
Enligt min hårdvara är detta omöjligt då detta skulle innebära att några saknar både PCI-port och ISA-port. Kanske struntade i både ljud och grafikkort däremot och pressade i ett nätverkskort i AGP-porten också. ;)

CurrentUsage på AGP: Available (Detta är omöjligt för annars hade inte jag sett att den skrivit detta då jag har AGP-grafikkort :e)

Deskription av tangentbord: PC/AT Enhanced PS/2 Keyboard (101/102-key) (egentligen har jag faktiskt ett fullt fungerande Logitech Access Keyboard som har en sabla massa fler knappar än 101 eller 102)

Availability av tangentbord: null (Detta betyder alltså att jag inte har något tangentbord? :q)

Nätverksanslutningar: 8st där med men jag har bara 2 st nätverkskort.

WallpaperStretched i Skrivbordsinformation: False (Det har jag faktiskt!)

Datorns system: Runtime error '94', Invalid use of Null. (När den ska skriva ut Manufacturer)

Alla codecs utom divx: InstallDate: tisdag mar 25, 2003 at 13:00:00 (Formaterade för 3 dagar sedan den 7e juni och kan därför inte ha haft codecs installerade så länge.

Divx-codec: InstallDate: fredag dec 29, 2000 at 13:58:42 (samma där)

Online-knappen gör ingenting.

Detta var iaf allt jag kunde hitta. Annars var nog det mesta rätt. :e

Nexus86 skrev:

Lite fel jag hittade:

ReleaseDate i BIOS: 19990719******,******+*** (Observera allt efter själva datumet :e)

SerialNumber i BIOS: (Observera tomheten :p)

Enligt Nätverkskortsinformation: 8 st nätverkskort
Enligt min hårdvara är detta omöjligt då detta skulle innebära att några saknar både PCI-port och ISA-port. :e

CurrentUsage på AGP: Available (Detta är omöjligt för annars hade inte jag sett att den skrivit detta då jag har AGP-grafikkort :e)

Deskription av tangentbord: PC/AT Enhanced PS/2 Keyboard (101/102-key) (egentligen har jag faktiskt ett fullt fungerande Logitech Access Keyboard som har en sabla massa fler knappar än 101 eller 102)

Availability av tangentbord: null (Detta betyder alltså att jag inte har något tangentbord? :q)

Nätverksanslutningar: 8st där med men jag har bara 2 st nätverkskort.

WallpaperStretched i Skrivbordsinformation: False (Det har jag faktiskt!)

Datorns system: Runtime error '94', Invalid use of Null.

Alla codecs utom divx: InstallDate: tisdag mar 25, 2003 at 13:00:00 (Formaterade för 3 dagar sedan den 7e juni och kan därför inte ha haft codecs installerade så länge.

Divx-codec: InstallDate: fredag dec 29, 2000 at 13:58:42 (samma där)

Online-knappen gör ingenting.

Detta var iaf allt jag kunde hitta. Annars var nog det mesta rätt. :e

hehe, det där mer nätverkskorten så ska det vara så, jag har får fram 9st, men jaghar för mig att det är installerade tjänster och sedan om du kollar riktigt noga så hittar du ditt/dina nätverkskort. ;)

Codec, det måste vara domsom följde med när man installerade windows,

medialabs skrev:

Codec, det måste vara domsom följde med när man installerade windows,

Som sagt så formaterade jag för 3 dagar sedan och installerade Windows efter det för formatera = tömma för de som inte visste det.

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

När jag klickar på "Datorns system" och klickar på "Computer System Info" så går jag runtime error 438 (Object dosen't support this property or method)

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Det fungerade nästan hela vägen... Endast vid Datorns System(översikt) fick jag ett felmeddelande:

Run-Time Error '438':

Object doesn't support this property or method.

Det uppstår (verkar det som), när värdet för EnableDaylightS... (ser inte vad det står mer där) ska tas fram.

I övrigt fungerar ju appen finfint om än rätt trist att titta på ;)

Jag verkar vara den enda som inte fått detta felmeddelande. Kan det bero på att jag kör Windows Server 2003? :q

Engine^ skrev:

EnableDaylightS... (ser inte vad det står mer där)

Vad sägs om EnableDaylightSavingTime? ;)

Ok, dom flesta verkar ha problem just vid "Datorns system (översikt)" ska ta och kolla upp om jag lr någon annan kan komma på en lösning för att komma runt problemet.

Nexus86 skrev:

Jag verkar vara den enda som inte fått detta felmeddelande. Kan det bero på att jag kör Windows Server 2003? :q

jag har testat programmet hos 3 st vänner och det fungerar utan problem.

Det verkar bero på vilket operativsystem man kör med, Jag sitter med Windows Xp Pro och det fungerar utan problem.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Funkar klockrent för mig inga fel...

Medlem sedan juni 2001845 inlägg

När jag tar Nätverksinfon så står det under "host" domänen jag sitter på och under "Domain" så står mitt datornamn.
Så skulle jag vilja kunna ändra storlek på "pop-up" fönstrena.

Annars en bra grej.

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Man behöver ju också mscomctl.ocx, jag tänkte testa det på min Windows ME test dator och så såg jag att den klagade på att ocxen inte fanns.
När ocxen var installerad så fick jag fel 94 "Invalid use of Null" när jag klickade på "Computer System Info".

I Windows 98 testa dator får jag felet: 432 "File name or class name not found during Automation operation" när jag klickar på "Computer System Info".

Testade inte programmet i Windows 95, men jag kan ju göra det om du vill.

/r Bör tillägas att jag bara kollade i "Datorns system"

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Lite synpunkter:

1. WMI ingår bara som standard i Me/2000/XP du bör alltså i programmet kolla vilket operativ du kör på och/eller inkludera hela WMI:n i din setup.

2. Gränssnittet känns lite "grötigt" med knappar, "pop-ups" och nya knappar. Hade varit bättre med flikar eller en treeview + en listview där informationen refreshades automatiskt.

3. Får ett ohanterat error 438 under "Datorns översikt" och 94 (Invalid use of null) under "Info om skrivbordet". I övrigt verkar WMI:n inte ha några problem med min hårdvara.

4. Bara så att ord inte förlorar sin betydelse: "BETA" betyder att programmet är i stort sett färdigt vad gäller gränssnitt, stavningskontroll osv och att man letar mer svårfunna buggar. pre-ALFA är nog mer korrekt. Faktiskt.

m_soderlund skrev:

Det ska exempelvis heta:

- Moderkortinformation
- Grafikkortinformation

Eller ännu bätte:

- Moderkortsinformation
- Grafikkortsinformation

Ännu en grej jag upptäckte nu. Ser att din caption på t.ex. BIOS och Bildskärm är BIOS="&BIOS Information" Bildskärm="&Bildskärm Information". Du ska aldrig ha samma (vad heter det?) quickbutton till två saker. D.v.s ha t.ex. BIOS="BI&OS Information" och Bildskärm="&Bildskärmsinformation".

/r Som niko sa så kan inte detta vara en beta eftersom att programmet då skulle vara släppt. Skulle kunna vara alpha och en alpha har aldrig versionsnumret 1.0.

niko skrev:

Lite synpunkter:

1. WMI ingår bara som standard i Me/2000/XP du bör alltså i programmet kolla vilket operativ du kör på och/eller inkludera hela WMI:n i din setup.

2. Gränssnittet känns lite "grötigt" med knappar, "pop-ups" och nya knappar. Hade varit bättre med flikar eller en treeview + en listview där informationen refreshades automatiskt.

3. Får ett ohanterat error 438 under "Datorns översikt" och 94 (Invalid use of null) under "Info om skrivbordet". I övrigt verkar WMI:n inte ha några problem med min hårdvara.

4. Bara så att ord inte förlorar sin betydelse: "BETA" betyder att programmet är i stort sett färdigt vad gäller gränssnitt, stavningskontroll osv och att man letar mer svårfunna buggar. pre-ALFA är nog mer korrekt. Faktiskt.

m_soderlund skrev:

Det ska exempelvis heta:

- Moderkortinformation
- Grafikkortinformation

Eller ännu bätte:

- Moderkortsinformation
- Grafikkortsinformation

Hur gör jag för att inkludera hela WMI i programmet?

Nu så har jag bara References till Microsoft WMI Scripting v1.2 Library i projektet.

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.bd618308
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)