webForumDet fria alternativet

Invalid token

6 svar · 273 visningar · startad av Skarre

SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Det vore mycket smidigare om jag kunde sätta nedanstående validators felmeddelande precis efter att jag skapat objektet, men när jag försöker med det så får jag felet:

CS1519: Invalid token '=' in class, struct, or interface member declaration

Jag antar att jag bryter mot OOP:ns grundlagar men jag är nybörjare så ha överseende. :)

public class TestCodeBehind : Page
{
	public TextBox headline;
	public RequiredFieldValidator headlineValidator;
	[red][b]*** Här vill jag ha den! ***[/b][/red]

public void SubmitForm(object sender, System.EventArgs e)
	{		
	}

void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
	{
		headlineValidator.ErrorMessage = "Du måste ange en rubrik";		
	}
}

Ingen?

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Hm, nej så kan du inte göra. Du kan exempelvis tilldela strängar värden på det sättet men inte egenskaper/attribut på ett objekt.

public RequiredFieldValidator HeadlineValidator{
  get {//kod...}
  set {//kod...}
}

Förslagsvis anger du felmeddelandet direkt i asp.net-kontrollen.

Jag tror att du missförstår mig. Jag försöker inte skapa en funktion som returnerar en RequiredFieldValidator. Jag försöker bara skapa en instans av RequiredFieldValidator och sätta felmedelandet på denna. Som sagt, koden fungerar som den ser ut ovan (förutom den röda feta texten).

Ok, det går inte. Du kan som sagt skapa en instans av objektet men ska du sedan sätta något av dess attribut så måste du göra det i en funktion. Men enklast är ju att skriva in felmeddelandet direkt i kontrollen så ligger det fast tills du anger något annat.

NETwork skrev:

Ok, det går inte. Du kan som sagt skapa en instans av objektet men ska du sedan sätta något av dess attribut så måste du göra det i en funktion. Men enklast är ju att skriva in felmeddelandet direkt i kontrollen så ligger det fast tills du anger något annat.

Jo, det är väl egentligen enklast, men jag tänkte att jag skulle få bättre översikt över alla valditation controls och dess attribut om jag samlade dem på ett ställe i codebehind-filen.

Fast du kan ju samla allt på ett ställe ändå, gör en funktion eller klass som bara hanterar dina validators. Så anropar du den vid behov, exempelvis i pageloaden!

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)