webForumDet fria alternativet

web.config fel

.NET

17 svar · 836 visningar · startad av Dino

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg
Frågan#1

Håller på att lägga upp en applikation skarpt och får detta fel.

Runtime Error
Description: An application error occurred on the server. The current custom error settings for this application prevent the details of the application error from being viewed remotely (for security reasons). It could, however, be viewed by browsers running on the local server machine.

men web.config filen är korrekt

<configuration>
    <system.web>
        <customErrors defaultRedirect="errormessage.aspx" mode="RemoteOnly"/>
    </system.web>
</configuration>

så vad är fel??? Allt funkar fint lokalt.

Testade och ta bort allt och lägga upp en enkel .aspx fil som skall skriva ut datumet, men får samma felmeddelande då oxå.

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Du har angett att felmeddelanden inte ska skrivas ut (vilket man naturligtvis inte vill när applikationen körs skarpt). För att få se felmeddelandet sätter du:

<customErrors mode="Off" />

...i web.config, så kommer felmeddelandet att visas i klartext. Alternativt att du exekverar sidan från webbservern (mode=remoteonly innebär att du får se felmeddelanden i klartext om du exekverar sidan lokalt). Så får du se vad det verkliga felet är sen. :)

Tror det blev något fel när .NET ramverket installerades på den servern. Så det är antagligen inget web.config fel.

Nejnej, det är inget fel i web.config alltså, du har som sagt satt att du inte kan se felmeddelanden från någon annan dator än den dator där applikationen ligger. Då visas detta felmeddelande istället för det verkliga felmeddelandet.

Har inte tillgång till datorn där applikationen ligger för tillfället, så jag får kolla var det riktiga felmeddelandet är sen. Återkommer om det skiter sig. :)

Backa tillbaka till mitt första inlägg en gång till... :) Skriv <customErrors mode="Off" /> i web.config så får du ut det riktiga felmeddelandet vilken maskin du än sitter vid!

Nä, det får jag inte. :)

Jo! :D

Nädå, jag ska inte ifrågasätta dig, men om du inte får ett riktigt felmeddelande med customerror mode=off så är det... mystiskt. :) Du använder inte flera web.configs då? Man kan ju ärva från dem på nåt sätt, vet inte exakt hur det fungerar men jag tror att varje web.config ärver allt från den ovan i hierarkin så länge inte något annat anges. Men det lär väl inte vara problemet i ditt fall gissar jag.

Har bara en web.config, och den ligger i roten. Kan nog utesluta fel med.config.
Men tycker det är konstigt. För en fil som funkar på playground, funkar den inte på den andra servern plus att jag får felmeddelandet. Så jag skall nog installera om ramverket.

Ja, du kan alldeles säkert utesluta fel i webb.config, finns inget som tyder på det alls. Att det fungerar på en webbserver men inte på en annan kan ju ha massor med orsaker, felaktiga referenser, absoluta sökvägar som inte stämmer, databaser som inte hittas osv osv.

Att installera om ramverket tror jag är onödigt. Har du tillgång till webbservern, börja med att exekvera sidan lokalt så du ser felmeddelandet om nu inte customerror mode="off" fungerar, det är säkert bara någon liten kodmiss.

Återkommer senare med upplösningen.
Förutsätter att alla tycker spänningen är oooolidig.

Medlem sedan maj 2001329 inlägg

Har bara en web.config, och den ligger i roten.

För att påpeka detaljer så är det inte helt korrekt machine.config finns osså, men det kanske du redan visste :stud

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Ligger inte endast machine.config på ett ställe på en server. Om jag kör flera siter på en server, använder väll alla samma machine.config men kan använda olika web.config ?

Lyckligt slut. Hade inte installerat Microsoft Data Access Components och en mapp hade fel namn. :)

Medlem sedan maj 2001329 inlägg

Ligger inte endast machine.config på ett ställe på en server. Om jag kör flera siter på en server, använder väll alla samma machine.config men kan använda olika web.config ?

Stämmer bra det. För att vara övertydlig så kan man dela in config filerna i tre delar:

1. Machine.config; bas konfigurationen för alla .Net assemblies som körs på servern.

2. Web.config som finns i IIS rooten; basen för alla web applikationer och inställningar i denna överlagrar inställningarna i Machine.config.

3. Web.config i specifik applikations rot biblotek; dessa blir nerärvda efter applikations vägen (dålig översättning på eng är det, inherited along the application path.)

Lyckligt slut.

Bra att det trådens egentliga ämne blev löst :bire

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

Äsh, jag som hoppades på något annat mystiskt... Jag har nämligen samma problem. Problemet är den att jag kopplar upp mig mot ett webhotell. Jag har testat alla möjliga sätt för att få se det "riktiga" felmeddelandet men inget verkar fungera...

<%@ Page Language="VB" ContentType="text/html" ResponseEncoding="iso-8859-1" Debug="True" %>

eller i web.config

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

<configuration>
<system.web>
 <compilation 
         defaultLanguage="c#"
         debug="true"
    />
</system.web>
</configuration>

annan kod i web.config

<configuration>
    <system.web>
        <customErrors mode="off"/>
	<compilation defaultLanguage="VB" debug="true"/>
    </system.web>
</configuration>

eller sista i web.config

<configuration>
    <system.web>
        <customErrors mode="off"/>
    </system.web>
</configuration>

Någon som har en aning om vad det kan vara? Supporten för mitt webhotell har stängt på helger. Om ni råder mig att byta webhotell så skall jag göra det så fort det är möjligt. Men tills dess måste jag sitta på mitt nuvarande. Så, är det jag som har gjort något fel eller är det från mitt webhotells sida??

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

Testa att ändra off till Off. ;)
Löste mitt problem förut.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)