webForumDet fria alternativet

String building

3 svar · 222 visningar · startad av clarkbones

clarkbonesMedlem sedan feb. 20012 693 inlägg

Hej...

Jag håller på med en speciell typ web services. Tänkte först skicka en flerdimensionell array som parameter.Då märkte jag att en web service inte accepterar en traditionell flerdimensionell array som parameter. Fick rådet att använda en s k jagged array, d v s en array av arrayer. Verkade lovande tills jag insåg att en sådan inte kan innehålla mer än två dimensioner och jag har åtminstone tre.

Så nu har jag ställt upp följande handlingsalternativ:
- Skapa ett dataset och skicka detta som parameter till web servicen.
- Skapa ett xmldokument och skicka detta som parameter. Känns dock lite son tårta på tårta då web servicen lär "xml-ifiera" mitt xml-dokument
- Bygga en (lååång) kommaseparerad sträng, skicka denna som parameter och sedan bryta ned denna i web servicen. Har dock för mig att gamla VB hanterade strängar på ett ineffektivt sätt och jag vet inte vad som gäller för VB.NET

Kommentera!

erkaMedlem sedan dec. 19994 597 inlägg

Jag har fattat det som att om man använder stringbuilder så ska strängar hanteras snabbt med vb

nikoMedlem sedan juni 20022 415 inlägg

clarkbones skrev:

- Skapa ett xmldokument och skicka detta som parameter. Känns dock lite son tårta på tårta då web servicen lär "xml-ifiera" mitt xml-dokument

Nu har jag egentligen bara erfarenhet av Web Services på "lek-och-testa"-nivå och vet inte så mycket om vilka möjligheter det finns att föra över parametrar, men spontant tycker jag inte det känns så fel att skicka ett XML-dokument. Visst blir det en "xml-ifiering" men den består ju bara av ett tunt soap-envelope kring ditt dokument och ger en ganska liten overhead (ett 100-tal tecken?). (Däremot så uppstår en annan liten "konstighet" som du eventuellt kommer att upptäcka själv.)

Metoden med datasetet borde väl också funka, tredje varianten känns dock lite "primitiv".

clarkbonesMedlem sedan feb. 20012 693 inlägg

Tja, detta är väl också på lek och testa nivå än så länge. Jag tror jag börjar med dataset. Sedan kan jag ju jämföra prestanda med att bygga på de andra sätten om jag får tid. Återkommer med resultat i så fall.

Genererad på 380 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb