Skulle behöva kolla upp om en epostadress som användaren skriver i verkligen finns. Vilka klasser är det jag skall använda mig av, antar att det är någon i system.net.
Ett alternativ till ditt sätt att kolla om en epost adress fungerar är att be användaren skriva in sin emailadress och då får han/hon ett mail med en länk för att fortsätta registreringen eller liknande. På så sätt kontrollerar du inte bara att den existerar utan att den hör till rätt person.
Jo, det skulle jag ju kunna göra förstås. Och sen aktivera kontot genom en länk.
Men det finns inget likande sätt då som när man kan kollar upp om vanliga url:er finns.
Det finns en publik Web Service här som gör jobbet. Den funkar bra och går att anropa med vanlig GET.
Vill du koda manuellt så kan du socketmässigt ansluta till SMTP:en över port 25 och sen skicka "VRFY <mailadressen>" om adressen finns så kommer SMTP:en att svara med kod "250". Fast web-servicen är mycket bättre eftersom den också klarar webbaserade mailadresser som hotmail.
Tyvärr kan du aldrig säkert säga att MailAddress finns, däremot så kan du garanterat säga att den INTE finns om du får svar att den inte finns.
Många mailserverar svara inte på förfrågningar om en mailadress finns eller ej, utan skickar tillbaka att allt är frid och fröjd. Så om mailadressen magnus@microsoft.com säger att den finns så är det inte säkert att den finns, om den däremot säger att den INTE finns så är det säkert att den inte finns.
Själv kollade jag med en del fejkade mailadresser mot min egen domän, och mailservern sa att de adresserna fanns, fast de inte finns i verkligheten.
Så om du vill vara 100% så måste du nog ha en länk i mailet som man får klicka på.
- M
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2