webForumDet fria alternativet

Rörig kod i vb.net

.NET

31 svar · 1 537 visningar · startad av P

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg
Frågan#1

Någon som har några tips på hur man inte får så rörig kod i vb.net. :q :)

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Haha!! Ganska oprecis fråga. ;)

Har du något konkret exempel?

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

byter genast till C# :D

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Slicka inte gröna grodor vid samma tidpunkt som du kodar.

Vilken seriös tråd detta blev... ;)

Men, hade du något konkret exempel?

Hehe nja inte direkt. Tycker bar att koden överlag är svårare att överblicka och blir rörigare i vb än i c++, vilket är de två språk jag har använt. Hur skriver ni tex kommentarer i koden.

Direkt efter den rad som ska kommenteras eller över? Innan funktioner skriver ni då en kort beskrivning?

Medlem sedan maj 2001329 inlägg

Det går att få det att se rörigt ut i alla programspråk även c#. Jag tycker mina arbets kamraters kod ibland kan vara helt oläslig bara för att de skriver ihop;

int kalle=2;

istället för mycket mer lättlästa (IMHO)

int kalle = 2;

obs skojar inte brukar ägna några minuter åt att fixa till sånt om jag ska in i deras kod och grotta. :r

Angående kommentarer så skriver jag mina kommentarer på raden ovan om det är ett par rader kod jag vill kommentera exempelvis "här lägger vi till en anvndare". Medans jag skriver på samma rad om det bara är just den raden jag vill kommentera.

Väldigt sällan kommenterar jag hela funktioner, bara när de är svåra att förstå vitsen med.

Den enda bra regel jag lyckats läsa mig till är att man ska enbart kommentera när det behövs och aldrig kommentera självklara saker, koden blir helt oläslig om man gör detta.

Medlem sedan juni 2002151 inlägg

när man ska in o ändra i andras kod tycker jag det är bra att kommentera den där man tycker det behövs och där kommentarer saknas.. så slipper man sätta sig in i den flera gånger..

Bra tips grynet.

Variabeldeklaration: Dimmar ni alla variabler längst upp i klassen/funktionen eller dimmar ni dem när ni "behöver"?

Språk: Jag har fått för mig att alla skiver sin "kod" på engelska. Kommentarer och variabeldeklaration. Verifieras?

Verifieras!

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Svenska tecken är väl inte så bra att använda som variabelnamn... och döper man en variabel till "bonhona" så fattar man ändå inte att det är en "bönhöna"! :) Jag säger som min gamla engelskalärare "In english, please".

Programmering är, har jag märkt, väldigt personligt. Men en bra regel tycker jag är att komprimera koden så mycket som möjligt. Det är inte sällan som jag sitter och kämpar med 30 rader kod och så lämnar jag över det till Grynet så gör han om det till 4 rader på 3 minuter...

Eftersom jag är ganska ny i programmeringsvärlden så har jag mina hemska kodmisstag i fint minne, eller vad sägs om att skriva så här (ett autentiskt exempel för inte en evighet sedan hehe)

if(bool!= false)

istället för

if(bool)

...det är sådant som gör att man känner sig lite pinsam. :)

En annan klassiker :)

if(bool){
 return true;
}
else{
 return false;
}

istället för

return bool;

bool kan vara ex,

(myString.Trim().ToLower() == "sture")

Medlem sedan okt. 2002188 inlägg

Har också lite problem med att koden kan bli lite grötig.. Av någon konstig anledning så ser det grötigare ut än i java..

Men ett bra tips tycker jag är att läsa andras kod. Givetvis då kod från någon som är duktig på att koda..

Ett tips för att inte få så grötig kod i asp.net är att ta kontroller med mycket kod kopplat till sig och stoppa dessa i en user control. Förhoppningsvis kan ni även sen använda denna på flera sidor.

Ett exempel:

Vi hade en datagrid som listade personer som tagits fram vid en sökning. Jag tog denna grid och alla kod till den, dvs databindningar, sortering, händelser etc och stoppade i en UC. Det hela gjorde att vi slapp all hantering av DG på sidan..puh mycket mindre kod och lättare att konsentrera sig på sökningen.

Inte nog med detta. Med lite mindre modifieringar så kunde jag använda UC:en till flera sidor så nu använder alla sidor som vill visa en lista av personer just min UC.

Ett annat tips för att snygga upp lite saker är att ta bort så mycket kod som möjligt från asp.net sidan och stoppa den i klasser (helt enkelt affärslager och designlager). Så behåll helt enkelt bara kod som har med design att göra på sidan och stoppa all annan kod i klasser. (Vilket inte bara ha med skönhet att göra)

Spinner vidare på detta, handlar om asp.net men efter som det gäller att inte få rörig struktur hoppas jag renholm/network godkänner detta :)

Det gäller namngivning av filer/klasser. Säg att man har ett system som ser ut något i stil med:

Sidor där användare kan bli medlemar, ändra sina uppgifter och ta bort sig själva.

Hur är det då bäst att namnge dessa.
"DeleteUser","UserDelete" eller "Users/Delete" etc , där Users är mappen och delete filen.

Om man använder altenativ 3 kan det ju bli lite problem om man har liknande funktioner i "Admin" delen eftersom namnen är de samma.

I altenativ 1,2 bör man då ha med ett "s" på Users?

Vad kör ni med :P

/red kan ju köra i lite olika namespaces etc.

Om man vill kolla hur "proffsen" byggt sina applikationer, gar ni något bra tips på någon man kan ladda ner?

Medlem sedan okt. 2002188 inlägg

P skrev:

Om man vill kolla hur "proffsen" byggt sina applikationer, gar ni något bra tips på någon man kan ladda ner?

Codeproject har en del exempel där man kan hitta snygga kod tycker jag. En annan sak som är förvillande eller något som jag tycker gör koden förvillande är att man har felaktiga metod namn.. Eller metoder som är alldeles för klumpiga, som innehåller alldeles för mycket kod. Refactoring fungerar fint för att lösa detta problemet.

/w

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Microsoft har en del projekt på https://www.asp.net under StarterKit men vet inte hur hö kvalité det är på dem. Men MS bör väl kunna sina egna saker :)

hittade några på http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dnbda/html/bdadotnetsamp0.asp mest c#, det gillar vi inte!

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Använda sig utav

str
int
obj
osv.

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

När man kodar t.ex i VS.NET är inte namngivning med datatyp innan lika nödvändig, då VS.NET kan tala om för en vad det är för typ.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)