webForumDet fria alternativet

Filtrering av filer

.NET

3 svar · 264 visningar · startad av Naaz

Medlem sedan maj 200333 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jag är ganska ny på ASP.NET. Jag vill kunna sätta filter på filer som användaren kan ladda upp. DVS när de får OpenFile dialogen ska de bara kunna se .gif och .jpg i fältet "Filformat". Jag använder

<input type=file name=filename>

för att lägga till ett textfält och en "Browse"-knapp. Men jag hittar inte var man kan lägga till filtret. Det kanske inte går att göra det i ASP.NET?

Måste man annars skriva ett skript för det? Om ja, hur?
/Naaz

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Välkommen till wF :D.

Du kan ju ta reda på det från Filnamnet.

strFilename = hur man nu fick fram filnamnet.

if(strFilename.SubString(strFilename-3,3) == "peg" || strFilename-3,3) == "gif" || strFilename-3,3) == "jpg") {
// spara filen :D.

}

Det går nog att gå in i själva filen också för att kolla detta men det kanske är lite overkill om det inte är ett betal jobb.

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Om det är i dialogen du menar så kan du nog skriva

red/ assh det blev fel. Har dock för mig du kan sätta filter...

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Air webmasterworld.com/forum21/1026.htm skrev:

Welcome to WebmasterWorld tu89.
>Am I missing something?

No you are not missing anything, most modern browsers ingnore the accept= parameter. As a suggestion, you could code this function into the upload script to screen for file type, if the file is an .html file then go ahead and accept it, if it isn't an .html file then spit out a message that only .html files are accepted for upload.

I do this for a site where I want only .jpg and .gif files that are under a certain size accepted for upload and it works well.

Hope that helps.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)