webForumDet fria alternativet

formulär i formulär

.NET

7 svar · 186 visningar · startad av Nexus86

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg
Frågan#1

Jag undrar hur man gör så att man infogar ett formulär i ett annat formulär. Dvs att man kopierar in alla kontroller från ett formulär och in i ett annat men att programmet fortfarande ska gå till rätt events vid klickning, m.m. Rätt så klen förklaring. Är det något ni inte fattar så fråga.

r/ Vill även att den ska köra alla formulärets egna subbar som t.ex. Form_Load, m.m. En lite bättre förklaring: Ett formulär som ligger som klient eller kontroll i ett annat formulär.

Kan ge lite exempel på sådana fönster. MSN Messenger Plus inställningsfönster, mIRCs inställningsfönster, m.m.

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Är osäker på vad du menar eftersom jag inte använder mIRC eller MSN Messenger Plus. Men med SetParent går det utmärkt att placera ett formulär inuti ett annat med bibehållna events och kod. Har nog nåt exempel om det var så du menade.

Inte riktigt exakt vad jag ville åstadkomma. Detta kan användas göras så det går ihop iaf men det jag egentligen ville ha är som bifogat, utan titlebar och border och en fast position. Men det går nog att ordna. :)

Bifogar en bild från Msn Plus inställningsruta så alla (förmodligen) förstår vad jag menade. När man klickar på en nod i treeviewen så ändras det i rutan till höger och det är ett formulär för varje sida.

Laddar upp en ny bild pga lite känslig information i den andra. :r

msnplus.jpg
Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

När man klickar på en nod i treeviewen så ändras det i rutan till höger och det är ett formulär för varje sida.

Men det är väl bara att lägga en massa Frames med kontroller stackade ovanpå varandra? Beroende på vad man sen väljer i Treevien till vänster så ändrar man z-ordningen till höger. Alltså som en tab-view.

Ja men om man har en sådär 100-200 stycken kan det bli lite rörigt. ;)

Men jag kanske gör så ändå. Kom på att det blir nog mycket lättare och bättre men nu har jag kommit på ett annat problem, hur får man en ImageList att vilja hålla kvar sina 16-bitarsikoner för som det är nu så blir dom 16 färger istället efter ett tag. :l

248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)