webForumDet fria alternativet

lösenord på accessdatabasen

.NET

8 svar · 375 visningar · startad av mottosson

Medlem sedan mars 200339 inlägg
Frågan#1

Jag har ett litet problem:
Jag vill ha lösenord på min accessdatabas men för att kunna ha det måste man kunna skicka med lösenordet i connection-stringen och det kan inte jag...

Så här ser min connection string ut:

conString = new OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;DATA Source='" + Server.MapPath("MyDB.mdb") + "'");

Vart lägger man in lösenords-biten?

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg
"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=\somepath\mydb.mdb;User Id=admin;Password=asdasd;"

Kan ju passa på att nämna att säkerheten på en lösenordsskyddad access-db ändå är kass... det är i princip bara att läsa filen i en texteditor ändå.

Det funkar inte i alla fall!

okej det var ju inte så svårt...
Men iaf. så blir det ett nytt fel:

"Informationsfilen för arbetsgrupper saknas eller är exklusivt öppnad av någon annan användare. "

Varför?

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg

r/

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

okej det var ju inte så svårt...
Men iaf. så blir det ett nytt fel:

"Informationsfilen för arbetsgrupper saknas eller är exklusivt öppnad av någon annan användare. "

Varför?

Kan bero på att du har Access filen öppnad i Access, stäng den så bör det fungera.

Nej

Nej den är inte öppen!

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Har (haft) samma problem och hittade ingen lösning. Kanske testa att installera om/uppdater access?

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Du kanske måste skapa en ny system.mdw-fil i Access. Görs med Workgroup Administrator.

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Kanske finns svar på frågan på support.microsoft.com, men brukar funka bäst med engelska felmsg.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)