webForumDet fria alternativet

Uppdatera UC

.NET

4 svar · 322 visningar · startad av Web-Tor

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Frågan#1

Jag har ett formulär där jag fyller i uppgifter som matas in i en databas.

När jag sparar sidan laddas den om och visar den nya informationen från databasen som jag precis matat in.

På sidan finns också en meny som ligger som en User Control men den uppdateras INTE med den nya informationen från databasen. Vad kan man göra åt det?

Det kanske är lättare att hjälpa till om jag visar lite kod med det är ganska mycket kod och jag vet inte var "felet" ligger. Skrik till om det är nåt ni vill se eller nåt ni inte hänger med på.

Medlem sedan maj 2001329 inlägg

Tänk på att om du lagt kod i Page_Load på User Controlen så körs denna efter sidans Page_Load. Så därför override alltid DataBind funktionen.

hmm, blev plötsligt lite osäker på om det verkligen var efter som User Controlens Page_load kördes eller om det var före. I vilket fall som helst så var det där vi har haft problem med att saker och ting inte databands på User Controllen. Så ta en närmare titt på om det är nått sånt spöke för dig osså.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Det kan ligga nåt i det du skriver. Men jag har ingen aning om hur jag ska lösa det hela?
Jag har t.ex. ingen databind i UC:en som jag kan köra override på.

Kan man inte ladda om UC:n från sidan som den ligger på?

Medlem sedan maj 2001329 inlägg

gör denna funktion i UC

public override void DataBind(){
//här finns all kod för att binda menyn
}

I din aspx sida när du uppdaterat databasen lägger du sedan en databindning av UC. Antingen genom UC.DataBind() elller så kan du databinda sidan vilken i sin tur DataBinder alla dess barn, dvs this.DataBind().

Hoppas detta löser det

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Jag gör så i alla fall att kör fyll din kontroll genom en sub

sub page_load
if not.pageispostback
   FillUC()
end if

sub FillUC()
' Här fyller du i allt
end sub

Sen när du uppdaterar formuläret genom en sub så anropar du bara denna genom din uppdateringssub.

401 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
117 ms — deklarationer (db)
126 ms — hämta statistik (db)
153 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)