webForumDet fria alternativet

Problem med TrimEnd() i C#

.NET

2 svar · 287 visningar · startad av Creep

Medlem sedan mars 200341 inlägg
Frågan#1

Hej, jag har nyss börjat med C# och håller på att bygga en Klient/Server applikation med sockets.

Har lite problem med den här koden:

Byte[] recieve = new Byte[64];
int i = mySocket.Receive(recieve, recieve.Length, 0);
string rece = System.Text.Encoding.ASCII.GetString(recieve);

När jag mottar en sträng som är 4 bytes lång (ett kommando till servern) och vill jämföra detta kommando i en if-sats fungerar inte detta, eftersom strängen inte bara består utav de 4 bytesen, utan även 60 "null-tecken". Har försökt använda denna funktion:

char[] unwanted = {' ',' ',' '};
string cmd = rece.TrimEnd(unwanted);

(Är lite osäker med den där arrayen med tre mellanrum, fick koden från en websida) Detta hjälper dock inte ett dugg, utan alla "mellanrum" i strängen är kvar. Har testat rece.Remove(4,60) och det funkar utmärkt, men vad händer när jag skickar ett kommando som är 10 bytes, hur gör jag då? Kan naturligtvis standardisera till 5 bytes eller nåt sånt, och aldrig göra arrayen recieve större än 5 bytes, men jag vill helst kunna ha läsliga kommandon skickade till servern, främst ur kodläslighetssynpunkt.

Skulle vara tacksam för hjälp med detta.

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Det verkar finnas en överlagrad version av GetString som tillåter att du anger startbyte och längd:

Byte[] recieve = new Byte[64];
int i = mySocket.Receive(recieve, recieve.Length, 0);
string rece = System.Text.Encoding.ASCII.GetString(recieve, 0, i);
Medlem sedan mars 200341 inlägg

Fungerade alldeles utmärkt! Tack så mycket för ett snabbt svar såhär mitt i natten :)

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)