webForumDet fria alternativet

Obj. Reference problem

2 svar · 300 visningar · startad av erka

erkaMedlem sedan dec. 19994 597 inlägg

Denna snutt är en bit av en funktion som jag anropar I en annan funktion. Raden som den klagar på är ImgNewMessage.ImageUrl. Alla funktioner som används ligger i en .vb fil som har en klass som” Inherits Pag”e. Detta .vb fil blir sedan ned ärvd till alla sidor genom att sidorna har ”Inherits="LLFunctions" src="Files/VB/functions.aspx.vb"”

[KOD]
Dim ImgNewMessage As HyperLink

ImgNewMessage.ImageUrl="Files/Images/Icons/Icon_Alert_3"& Request.Cookies("IcnInformation")("IcnMailIcon") &".gif"

ImgNewMessage.Text = Request.Cookies("IcnInformation")("IcnMailText")
[KOD]

jag får
Object reference not set to an instance of an object.

Jag vet ju vad det betyder men jag kan inte se vad jag har glömt. ImgNewMessage är hyperlink kontroller som alltid finns med på alla sidor genom en include. Vad funktionen som helhet ska göra är att byta ut ImageUrl samt Text till dessa kontroller. Vad är det jag har missat en tidig fredag morgon
Tacksam

Nu har jag kommit så långt att jag listat ut att det är HyperLink kontrollen som inte är skapad. Men hur gör man det tro.

Skriver jag Dim ImgNewMessage As New HyperLink så fungerar sidorna men det kommer inte upp någon bild, så det verkar som det inte är rätt väg att gå eftersom det finns värden i cookien som sätter bilden. Måste jag leta reda på kontrollen på sidan med find control ?

Löste det genom,
Dim ImgNewMessage As HyperLink = CType(Findcontrol("ImgNewMessage"), HyperLink)

Genererad på 375 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb