webForumDet fria alternativet

Multipla språk

3 svar · 268 visningar · startad av cyprys

cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Jag har läst lite bland övriga trådar här om just detta ämne, att ha en sida på ett antal olika språk.

Tänkte mest bara testa min teori och få lite tips om hur den bästa vägen skulle se ut för mig.

Jag ska göra en sida som helt enkelt skall finnas kanske på minst 8 språk, och förmodligen fler i framtiden.
Jag tänkte köra med en XML-fil för varje språk, så att kunden skall kunna uppdatera XML-filen på ett enkelt sätt vid varje ändring.

Vad jag kan tänka mig så vill jag hämta XML-filen endast en gång [session_onstart] för att sedan enkelt kunna använda texten ur denna fil utan att behöva öppna den för varje textstycke som jag vill få fram. Och tekniskt sett vet jag inte vad den bästa lösningen är.
Jag vet inte om det är möjligt att öppna den endast en gång per session, men en gång per sida i alla fall borde väl kunna lösas på något sätt.
Min tanke är också att språkvalet sparas i cookie, och att hämtningen ser ut ungefär [k]str = "XMLfiler/" & request.cookies("lan") & "_fil.xml"[/k] där filen _fil.xml är engelska och standard ifall ingen cookie finns.

Är min tanke helt galen? samt hur ser några enkla kodexempel ut?

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

I min ASP.NET with C# använder de en Hashtable.
Detta har dom i en rullningslist
ex

Hashtable Languages = new Hashtable();

Languages.Add("English", "Hello, and welcome to the shop")
Languages.Add("French", "Bonjour, et bienvenue a le magasin")

WelcomeMessage.Text = (String)
Languages[LanguageList.Selecteditem.Text];

Men om det är större applikationer så kanske man borde kolla
av tangenbordets inställningar och sätta den till det språket som det använder och använda en xml fil som du använder.

Nu när jag skrivit allt det här inser jag att det inte alls är vad du är ute efter. Men jaja kan ju skicka ändå.

cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Nu när jag skrivit allt det här inser jag att det inte alls är vad du är ute efter. Men jaja kan ju skicka ändå.

Tyvärr har du rätt.
Speciellt eftersom kunden skall kunna uppdatera själv utan att behöva gå in och koda om allt i dll-filen, vilket kanske är lite magstarkt. :)

PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg

En databas kanske?

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.7de19299
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)