Bygger min sida med flera lager och nu är det så att jag har fått ett problem där jag kan komma på 2 lösningar.
Problemet är när jag hämtar data från databasen hämtar jag endast en (select username from users where id = 1) grej från databasen så använder jag mig utav DataReader och skall jag hämta massa data (select * from users) så använder jag mig utav ett DataSet.
Det jag funderar på är hur jag skall göra när jag skall hämta två värden ut databasen (select username, password from users where id = 1). Eftersom det är en funktion som hämtar datan från datareadern och denna endast kan returnera ett värde så ser jag en möjlighet att lägga all data i en Array som jag returnerar.
Alternativt så kan ju lägga datan i ett DataSet.
Så nu min fråga, vilken av lösningarna tycker ni verkar bäst? Finns det något annat sätt man kan göra på som e bättre?
Det verkar som du har missförstått DataSet. Ett DataSet är en collection av DataTables. Det har alltså inte att göra med hur många kolumner du hämtar. I ditt fall skall du alltså bara arbeta med en DataTable. Jag tycker heller inte du skall arbeta med Arrayer eller andra liknande datastrukturer. För att hämta datat som returneras av select username, password from users where id = 1 skriver du en metod i din klass User som returnerar en DataTable. Datat kommer du sedan åt via
Du skapar alltså ett User-objekt vars id-attribut du sätter till 1. Därefter anropar du metoden ovan som kör en lagrad procedur med id-attributet som du nyss satte som inparameter.
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849