webForumDet fria alternativet

Dubletter i Repeater

.NET

8 svar · 311 visningar · startad av erka

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg
Frågan#1

Hej!

När jag laddade upp ett projekt till ett webhotell så blir det dubletter av alla poster när jag listar dem med en repeater

Koden ser ut så här

<ASP:Repeater id="LLUsersRepeater" runat="server">
<HeaderTemplate> 
 <table width="100%" cellspacing="0" cellpadding="4">
          <tr>
            <td width="72%" class="BrodText">
              <b>Användare</b>
            </td>
            <td width="28%" class="BrodText">
            <b>Status</b>
            </td>
	</tr>
</HeaderTemplate>
<ItemTemplate >
	<tr style="background-color:#F4F4F4" ><td valign="top"><asp:HyperLink runat="server" NavigateURL='<%#"Anvandare_Visa.aspx?IntUsrId=" & DataBinder.Eval(Container.DataItem, "PK_UsrId") %>' Text='<%# DataBinder.Eval(Container.DataItem, "UsrName")%>' CssClass="BrodText"/></td><td class="BrodText"><%# DataBinder.Eval(Container.DataItem, "StatusDesc") %></td></tr>
</ItemTemplate>
<AlternatingItemTemplate >
	<tr style="background-color:#FFFFFF"><td><asp:HyperLink runat="server" CssClass="BrodText" NavigateURL='<%# "Anvandare_Visa.aspx?IntUsrId=" & DataBinder.Eval(Container.DataItem, "PK_UsrId") %>' Text='<%# DataBinder.Eval(Container.DataItem, "UsrName") %>' /></td><td class="BrodText"><%# DataBinder.Eval(Container.DataItem, "StatusDesc")%></td></tr>
</AlternatingItemTemplate>
<FooterTemplate>
	</table>
</FooterTemplate>
</ASP:Repeater>

Jag har ingen aning om varför det blir så, någon kanske har ? Det är inget fel på sqlfrågan utan det blir verkligen dubletter.

Tacksam

Jag Binder datat på följande sätt

strConn = ConfigurationSettings.AppSettings("strConn") 
		Dim strSQL As String = String.Format("SELECT LL_users.PK_UsrId, LL_users.UsrFirstName + ' ' + LL_users.UsrSurName AS UsrName, LL_statusCategorys.StatusDesc FROM LL_users INNER JOIN LL_statusCategorys ON LL_users.FK_StatusId = LL_statusCategorys.PK_StatusId ORDER BY UsrName")
		Dim usrDataSet As Dataset
		Dim conMyData As SqlConnection
	   	Dim MyCommand As SqlDataAdapter

MyCommand = New SqlDataAdapter(strSQL, strConn)
		usrDataSet = New DataSet()
		MyCommand.Fill(usrDataSet, "LLUsrs")
        LLUsersRepeater.DataSource = usrDataSet.Tables("LLUsrs").DefaultView
        LLUsersRepeater.DataBind()

Nu har jag märkt att det blir på varenda repeater på sidorna samt i alla DataList's, vad i hela friden har de på webhotellet gjort nu ?

Nu har jag pratat med lirarna på webhotellet, de säger följande:

"Det måste vara något fel på din kod ändå, meddela gärna oss när du vet vad det är som är fel."

Jag har provat koden ovan på 3 andra servrar och den fungerar perfekt. Har vi inte någon webhotellsnisse här som vet om de kanske har gjort fel

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Det ser ju onekligen rätt ut... men det låter ju konstigt att inställningar på en webbserver skulle kunna ge det där felet? Ligger dubletterna efter varandra (alltså två rader samma, sen två rader med nästa rad osv) eller kör den igenom hela listan en gång och sedan lägger den en likadan lista efter den första en gång till? Lägg till trace=true i page och kolla vad som händer när sidan genereras...

Network, vad ska jag kolla efter ? Om vi säger att jag har 3 poster i databasen med ett namn och ett identity id (mssql) som ser ut så här

1.Leif
2.Anna
3.Kent

så skrivs det ut

1.Leif
1.Leif
2.Anna
2.Anna
3.Kent
3.Kent

Så i databasen finns som sagt korrekt data, men den spottar ut dubletter

Jag har nu även provat med en klassisk asp sida och det ger samma resultat, de säger att det inte är något fel hos dem på deras sql server, webhotellet är https://www.digikom.net (tyvärr)

Så kan någon flytta denna till databas forumet där kanske någon vet vad de kan ha för fel på sin sql server, så jag kan säga till dem vad som ska göras :)

Jag är så trött på digikom just nu.

Tack

Medlem sedan juni 20001 257 inlägg

Blir det dubletter när du kör frågan i Query Analyzer? Posta i så fall SQL-frågan och om du vet hur man gör SQL-frågan som skapar tabellen.

:) Jo då den returnerar exakt det den ska, men utdatat vid själva presentationen ger dubletter.

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Vilka poster hamnar som alternatingitemtemplate?

Har nu löst det efter mycket strul. Vårt webhotell verkar ha haft problem med vårt sql konto där, vi har inte kunnat logga in via enterprisemanager sedan vi exporterade upp tabellerna. När vi hade exporterat upp dem kollade vi i tabellerna och allting var rätt, men nu när vi har fått em att fungera igen ser man att det är där det är dubletter, alla inställningar på fält var borta samt det fanns dubletter av alla poster i alla tabeller var det detta som orsakade problemen. Har tagit mig ca 2 dagar att lista ut, datat var korrekt i dbn när vi kollade för ca en månad sedan, vi har inte rört databasen under den senaste månaden, men enligt dem är det vi som har gjort fel , det är lätt att göra fel när man inte rör sakern ;)

Lägger ut en varning för digikom som webhotell.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)