strConn = ConfigurationSettings.AppSettings("strConn")
Dim strSQL As String = String.Format("SELECT LL_users.PK_UsrId, LL_users.UsrFirstName + ' ' + LL_users.UsrSurName AS UsrName, LL_statusCategorys.StatusDesc FROM LL_users INNER JOIN LL_statusCategorys ON LL_users.FK_StatusId = LL_statusCategorys.PK_StatusId ORDER BY UsrName")
Dim usrDataSet As Dataset
Dim conMyData As SqlConnection
Dim MyCommand As SqlDataAdapter
MyCommand = New SqlDataAdapter(strSQL, strConn)
usrDataSet = New DataSet()
MyCommand.Fill(usrDataSet, "LLUsrs")
LLUsersRepeater.DataSource = usrDataSet.Tables("LLUsrs").DefaultView
LLUsersRepeater.DataBind()
Nu har jag märkt att det blir på varenda repeater på sidorna samt i alla DataList's, vad i hela friden har de på webhotellet gjort nu ?
Det ser ju onekligen rätt ut... men det låter ju konstigt att inställningar på en webbserver skulle kunna ge det där felet? Ligger dubletterna efter varandra (alltså två rader samma, sen två rader med nästa rad osv) eller kör den igenom hela listan en gång och sedan lägger den en likadan lista efter den första en gång till? Lägg till trace=true i page och kolla vad som händer när sidan genereras...
Network, vad ska jag kolla efter ? Om vi säger att jag har 3 poster i databasen med ett namn och ett identity id (mssql) som ser ut så här
1.Leif
2.Anna
3.Kent
så skrivs det ut
1.Leif
1.Leif
2.Anna
2.Anna
3.Kent
3.Kent
Så i databasen finns som sagt korrekt data, men den spottar ut dubletter
Jag har nu även provat med en klassisk asp sida och det ger samma resultat, de säger att det inte är något fel hos dem på deras sql server, webhotellet är https://www.digikom.net (tyvärr)
Så kan någon flytta denna till databas forumet där kanske någon vet vad de kan ha för fel på sin sql server, så jag kan säga till dem vad som ska göras :)
Har nu löst det efter mycket strul. Vårt webhotell verkar ha haft problem med vårt sql konto där, vi har inte kunnat logga in via enterprisemanager sedan vi exporterade upp tabellerna. När vi hade exporterat upp dem kollade vi i tabellerna och allting var rätt, men nu när vi har fått em att fungera igen ser man att det är där det är dubletter, alla inställningar på fält var borta samt det fanns dubletter av alla poster i alla tabeller var det detta som orsakade problemen. Har tagit mig ca 2 dagar att lista ut, datat var korrekt i dbn när vi kollade för ca en månad sedan, vi har inte rört databasen under den senaste månaden, men enligt dem är det vi som har gjort fel , det är lätt att göra fel när man inte rör sakern ;)
Lägger ut en varning för digikom som webhotell.
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e