Traditionell objektmodell?
Hej
Har funderat en del på dataset och vet inte om jag tycker om dem.. Tänkte därför försöka starta en disskusion för och emot dem?
Vad tycker ni om dem om man man jämför med en traditionell objektmodell?
4 svar · 290 visningar · startad av Walker
Hej
Har funderat en del på dataset och vet inte om jag tycker om dem.. Tänkte därför försöka starta en disskusion för och emot dem?
Vad tycker ni om dem om man man jämför med en traditionell objektmodell?
Traditionell objektmodell?
tror det heter så..
det jag menar är när man bygger egna objekt å egna datacollections så man får
myCompany.Orders[1].OrderRows[2].Item[2].Price;
i datasets
dataset.orderrowsitems[2].Price eller något sånt..
Datasets tycker jag kan spara en massa tid och är väldigt smidiga att uppdatera mot database, kan ha de gamla värden kvar om man skulle vilja visa dessa igen. Dock så tycker jag att det blir en knepig modell som inte riktigt är OO. Men att sitta å bygga egna objekt tar tid, å det är detta som jag vill komma ifrån. I mina egna objekt så kan man bygga in speciella metoder som validerar och meckar med datan, detta kan man göra i datasets också om man ärver från den filen som man får från xsd.exe men det känns som man lägger en massa metoder i en klass som inte skall ha dessa metoder..
Att bygga sina egna objekt är en fördel om du vill mer än att bara spara data i dem, du kan inte direkt bygga in funktioner i ditt dataset som gör speciella saker som du kan göra med egna objekt.
Nej det är det som är kruxet med dataseten.
Visst du kan ärva från datasetet och bygga in dina egna metoder för att validera data..
Hade ett projekt innan där i började med datasets, men sen blev projektet större och större. Vilket resulterade i att vi fick en en struktur som liknar det som ms använder i sin bokhandel.. en massa statiska klasser och metoder för att att bearbeta datan, det slutade med att det inte blev någon vettig struktur på projektet. Det är det som jag tycker är surt med datasets, till mindre saker där du enbart tex skall visa datan så fungerar det bra, eller där du hämtar ett lista, ändrar lite i denna och sparar det till databasen igen.. Då är det super tycker jag, men när du skall börja lägga till extra funktioner så tycker jag att det är riktigt dåligt..
Samma problem ser jag när du gör en objektorienterad analys, dataseten passar inte in där..
Detta problemet har stötts och blötts i newsgrupperna..
Den snyggaste lösningen som jag sett är nog denna, http://www.fawcette.com/vsm/2002_07/magazine/features/dollard/
/walker