webForumDet fria alternativet

Systemutvecklare i .NET, bra att läsa??

.NET

17 svar · 466 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Har kommit in till följnade utbildning:

http://www.akademin.se/ky/

Är .NET något för framtiden, kommer utbildningen att ge mig något, finns det marknad för det (jobb)?

Har pysslat lite med med PHP, VB och C++ på hobbynivå om det har någon betydelse.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Systemutveckling i .NET miljö. Låter vä helt okey, men ser ingen framtid i det förrän om ca. 4-5 år eller något sådant!

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

http://www.ituniv.se/Utbildning/Program2002/program.php?prgm=sem

kolla detta program. Tänkte gå det efter lumpen

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Nicke... söker du direkt nu eller nästa år?

Nickemannen skrev:

http://www.ituniv.se/Utbildning/Program2002/program.php?prgm=sem

kolla detta program. Tänkte gå det efter lumpen

Själv söker jag just nu till Internationella Ekonomiprogrammet på LTU, samt systemvetenskapliga programmet.

Få se vilket jag kommer in på! :e

Jag skall göra lumpen först skall in där året efter det tänkte jag.

Alltså lumpen nu till hösten och in nästa höst.

Mailade dom. De har ett nära arbete till många företag.
Eleverna är nöjda med linjen.

Varför undrar du ?

Ska också söka högskola/universitet men först lumpen till sommaren. Vet inte om jag ska söka nu och begära uppskov eller söka nästa år.

Okaj, vilken skall du gå då?

Jag söker nu begär uppskov från skolan och går den nästa år :D

Linköping tror jag. Gör nog samma sak

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Framtiden är vår! Så sjunger väl alla och drömmer om bra jobb.
Jag har haft ett antal praktikanter från den här typen av skola
http://www.ahu.engelholm.se/
Och om man fortsätter att ha keps på inomhus och klä sig som om man skulle skejta så blir det inga jobb.
Alltså Var du går är mindre viktigt än hur du anpassar dig till omvärlden. Kom ihåg Bill Gates var den enda som kom i slips!
Så avgörandet ligger hos Er!

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Fredde Mannen skrev:

Systemutveckling i .NET miljö. Låter vä helt okey, men ser ingen framtid i det förrän om ca. 4-5 år eller något sådant!

3-4 år? På vilka grunder bygger du denna märkliga analys... personligen har jag väldigt stor nytta av mina .net-kunskaper sedan 3 år tillbaka. :p

Vad har du gått för utbildningar/kurser NETwork?

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

NETwork skrev:

Fredde Mannen skrev:

3-4 år? På vilka grunder bygger du denna märkliga analys... personligen har jag väldigt stor nytta av mina .net-kunskaper sedan 3 år tillbaka. :p

Arbetar du bara med .NET, hur lätt hade du att hitta jobb, övrig utbildning?

NETwork skrev:

Fredde Mannen skrev:

Ja du har jobbat, jag tänker snarare på dem som inte har utbildat sig till systemutvecklare eller liknande.

En undersökning, kommer inte ihåg vars jag läste den, men just nu ser marknande dålig ut för de inom systemvetenskapen, men att det skulle ändras inom en 4-5 år. :)

Bra att de gamla (NETwork) går i pension då, så kommer vi och tar jobben!

Framtiden är vår! Så sjunger väl alla och drömmer om bra jobb.
Jag har haft ett antal praktikanter från den här typen av skola
http://www.ahu.engelholm.se/
Och om man fortsätter att ha keps på inomhus och klä sig som om man skulle skejta så blir det inga jobb.
Alltså Var du går är mindre viktigt än hur du anpassar dig till omvärlden. Kom ihåg Bill Gates var den enda som kom i slips!
Så avgörandet ligger hos Er!

Så det är kläderna som avgör hos er och inte kompetensen ?

Jag tycker och tror såhär.

Man borde nog inte speciallisera sig för mycket på ett språk eller Framework som .NET. Jag tror man det är bra om man läser om objektorienterade språk från grunden och lär sig allt så.
Sedan så är det ju hur enkelt som helst att lära sig språken.

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Nickemannen skrev:

Jag tycker och tror såhär.

Man borde nog inte speciallisera sig för mycket på ett språk eller Framework som .NET. Jag tror man det är bra om man läser om objektorienterade språk från grunden och lär sig allt så.
Sedan så är det ju hur enkelt som helst att lära sig språken.

Precis, det tror jag också. Det är inta bra att bli FÖR specialicerad och smal kunskapsmässigt, flexibilitet är mycket viktigt idag. .net är inte den enda tekniken på marknaden och det kommer inte att finnas för all framtid. Men om du utvecklar på .net så har du alla möjligheter att få en god träning och kunskap i OO och andra tekniker som är allmängiltiga för utveckling på många olika plattformar (och såklart så ÄR det allt fler företag som utvecklar på just .net-plattformen och kunder som efterfrågar kunskaper i .net).

Sant är också att arbetsmarknaden för exempelvis en nyutexaminerad systemvetare är allt annat än bra idag. Men låt aldrig den nuvarande arbetsmarknaden styra ert val av utbildning! Tiderna förändras snabbt, om några år är det brist igen. Det går upp och ner. Gör det som är kul, är ni intresserade av data så ska ni läsa det oavsett hur det ser ut med jobb just nu.

Arbetar du bara med .NET, hur lätt hade du att hitta jobb, övrig utbildning?

Nej, jag arbetar inte jättemycket med .net men jag har två kollegor som har i princip hela sin tjänst baserad på .net. Det var ett val vi själva gjorde när vi började vår anställning, där vi fick ansvaret att själva välja utvecklingsplattform för ett projekt. .net fungerade så bra att vi fortsatte med det! När jag började på min nuvarande tjänst hade jag överhuvudtaget inte hört talas om .net (jag började här ungefär samtidigt som första betan gick ut). På den tiden var arbetsmarknaden helt annorlunda också som ni kanske kommer ihåg, det räckte med att ropa "IT" på stan så fick man jobb! ;)

Jag är ändå övertygad om att goda kunskaper på .net-plattformen är ett stort plus i din ansökan redan idag!

298 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
135 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
159 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)