ptypeMedlem sedan juni 2002151 inlägg Har inte sysslat med winforms förut så jag har en enkel fråga.
Jag vill att programmet ska avslutas direkt när det e klart. Alltså det ploppar upp en form, o sedan körs lite grejer o när det e klart ska programmet avslutas.
Försöker köra this.Close() på olika ställen, men inget händer!
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Jag antar att du kör C#, då är det bara att köra in "Application.Exit();"
/Viktor
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Application.Exit(), kanske.
this.Close() border iofs också funka om du bara har ett formulär? Fast varför överhuvudtaget visa ett formulär om du inte tänker använda det? Lägg koden du vill köra i Main(). Om du sen tar bort Application.Run(new Form1()) så "rinner koden igenom" och appen avslutas av sig själv när den kört klart.
ptypeMedlem sedan juni 2002151 inlägg har försökt med Application.Exit() också men inget händer! =(
Problemet med att om jag placerar alla kod i Main så blir det ju problem med att jag måste köra allt static.. har ingen objekt att köra på.. då måste jag göra alla metoder static..
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
har försökt med Application.Exit() också men inget händer! =(
Var placerar du den?
Problemet med att om jag placerar alla kod i Main så blir det ju problem med att jag måste köra allt static.. har ingen objekt att köra på.. då måste jag göra alla metoder static..
Nja .. Du kan ju fortfarande använda den omgivande klassen, instansiera den och använda icke-statiska metoder i den. Men den behöver inte ärva av System.Windows.Forms.Form ifall du inte behöver nåt GUI/fönster.
ptypeMedlem sedan juni 2002151 inlägg true true, gjorde det till en console app nu som bara rinner ut...
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Ja. Fast om du vill så kan du fortfarande kompilera som projekttypen Windows Application.
Om du byter ut all förgenerarad kod mot nåt som liknar denna:
using System;
namespace WindowsApplication
{
public class minClass
{
public minClass()
{
System.Windows.Forms.MessageBox.Show("Hej");
}
//Lägg andra metoder här.
[STAThread]
static void Main()
{
minClass minclass=new minClass();
}
}
}
så får du en "ren" app som kör utan vare sig konsol eller fönster.
ptypeMedlem sedan juni 2002151 inlägg hur avslutar man en console app då, om den inte ska rinna ut? Application.Exit() kräver ju att man har med
using System.Windows.Forms;
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Det enklaste om du befinner dig inne i Main är väl att helt enkelt anropa return.
Annars:
System.Environment.Exit(0);