webForumDet fria alternativet

TextBox i DataGrid

3 svar · 286 visningar · startad av cyprys

cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Vad jag vill är att en kolumn i min DG är i form av en textbox med värdet taget från en kolumn i en databas.
Ytterligare en kolumn skall innehålla en Knapp som kör en uppdateringssub som hämtar värdet från textboxen med findcontrol på just den posten.
Jag vill helst inte använda edittemplate då det ska vara enkelt att kanske ändra värdet i textboxen och sen trycka på uppdatera.

Hur göra detta på enklaste sätt?
Denna kod funkar inte utan ger felmeddelande att: 'TextBox' cannot have children of type 'DataBoundLiteralControl'. ".

<asp:TemplateColumn HeaderText="Faktureringsdatum">
	<ItemTemplate>
		<asp:TextBox Runat=server ID=textbox1><%# container.dataitem("col_facturated") %></asp:TextBox>
	</ItemTemplate>
</asp:TemplateColumn>
NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg
<asp:TemplateColumn HeaderText="Faktureringsdatum">
	<ItemTemplate>
		<asp:TextBox Text='<%# container.dataitem("col_facturated") %>' Runat=server ID=textbox1></asp:TextBox>
	</ItemTemplate>
</asp:TemplateColumn>

Templates tycker jag är roligast om man vill ta ut "svängarna" lite. Gör likadant med din button... och sedan i knappen skickar du in ett commandargument med ett värde så du kan identifiera vilken rad som blivit tryckt! Annars har du ju alltid de inbyggda uppdatringsfunktionerna i en datagrid.

cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Hehe, jag hade tänkt göra precis så som du säger.

Angående text='' så har jag blivit så insnöad i vad VS.NET säger är det enda rätta.
Där finns nämligen inte text som attribut till asp:textbox om man lägger den i <itemtemplate>...

Tackar. :)

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

EN textbox innehåller aldrig attributet text av någon anledning, men det funkar ändå. Vet inte om det är en bugg, men det ligger ju nära till hands att tro det... :)

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)