webForumDet fria alternativet

Uppbyggnad av eget forum

.NET

5 svar · 292 visningar · startad av Kalli

Medlem sedan feb. 20038 inlägg
Frågan#1

Hej jag håller på att göra ett eget forum som till uppbyggnad ska påminna om det här forumet.
Problemet jag har är med kolumnen "Senaste Inlägg" där man ser vem som skrivit det senaste inlägget i varje tråd och vilken tid svaret var inlagt.
Just nu har jag i min databas (MySQL) tre tabeller: forum, trådar och svar. Vet inte om det är vettigt upplägg...

Hursomhelst, ska jag lagra tid och namn för senaste inlägg i trådtabellen?, vilket innebär att när någon skriver ett svar till en tråd måste jag även uppdatera aktuell tråd i tabellen trådar med senaste tid och namn... uhh krångligt förklarat.
Eller ska jag när jag hämtar trådarna hämta tid och namn från varje tråds senaste svar ur svarstabellen?
ojoj finns det någon som förstår vad jag menar?
Jag använder DataGrid:ar bundna till datasets för att presentera all data.

mvh Kalli

Medlem sedan mars 200348 inlägg

Det vesäntligast är väl att aldrig hämta mer data än vad du behöver, därför är ju ditt första alternativ (spara i tråd-tabellen) det bästa alternativet.

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Visst är det enkelt löst att spara namn och datum i tråd-tabellen, men ska du göra det ordentligt så joinar du ihop de båda tabellerna så att du får ut namn och datum i samma dataset som de olika trådarna ligger i så slipper du en massa extra kolumner i din tråd-tabell (exakt hur du gör det får du fråga på sql-forumet!). Spara aldrig information i en tabell som du redan har någon annanstans är väl ett ganska bra tips... :)

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

ulfe skrev:

Det vesäntligast är väl att aldrig hämta mer data än vad du behöver, därför är ju ditt första alternativ (spara i tråd-tabellen) det bästa alternativet.

Ja men ändå NÄJ, han ska aldrig hämta mer data än han behöver, det är riktigt... men han ska heller aldrig SPARA mer data än han behöver, det är nästan ännu viktigare! :)

Medlem sedan feb. 20038 inlägg

Ok tack för svaren, nu vet jag hur jag ska fortsätta :)
Fanns precis en tråd om hur jag eventuellt kan göra det i SQL forumet såg jag nu.
Jag får följa den för att se exakt hur jag ska gå tillväga

/Kalli

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

På webstudio finns det några artiklar om hur man bygger ett diskutionsforum. Vet inte hur bra koden är men du kan ju kika på den för idéer.

http://www.idg.se/webstudio/

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
142 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
144 ms — ändringar (db)