webForumDet fria alternativet

Problem med Winsock i VB.net

3 svar · 199 visningar · startad av Creep

CreepMedlem sedan mars 200341 inlägg

Jag är ny när det gäller vb, och har läst lite olika tutorials etc, men nu har jag fastnat. Jag försöker göra ett client/server-program som skickar ett meddelande från klienten, så att meddelandet visas i en msgbox hos servern. Det är koden för "Winsock1.Accept()" som verkar ganska mycket annorlunda i .net från tidigare versioner. Hittade inget i msdn-biblioteket, så jag frågar här.

min kod (tar bara med det viktigaste) ser ut så här:

Private Sub Winsock1_ConnectionRequest(ByVal sender As Object, ByVal e As AxMSWinsockLib.DMSWinsockControlEvents_ConnectionRequestEvent) Handles Winsock1.ConnectionRequest
Winsock1.Close()
Winsock1.Accept(requestID)
End Sub

Det står att requestID inte är en deklarerad variabel, men av den kod jag sett på internet, så verkar det inte som om man behöver deklarera den variabeln, skulle tro att det rör sig om att jag har blandat ihop vb6 med vb.net, så om någon känner sig manad att förklara hur Accept() fungerar i vb.net så skulle jag vara tacksam.

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
e.requestID

Annars är det nog inte meningen att man ska använda wrappningar av MSWinsock i .NET.

Du kan ladda ner ett exempel på hur hanteringen i .NET kan se ut här: http://www.prism.gatech.edu/~gte477n/languages/csharp/asyncchat.html.

Det är väldigt annorlunda.

CreepMedlem sedan mars 200341 inlägg

tack så jättemycket. har mest kollat på winsock för att det verkade lätt att lära sig. skall läsa på lite nu tror jag :)

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Håller med dig. MSWinsock-kontrollen är mycket smidigare än nåt som .NET kan erbjuda. Men nackdelen med att använda den är att man inte får en "stand-alone"-assembly. Du blir alltså tvungen att installera MSWinsock-ocx:en hos alla som ska köra din applikation. Din kod kommer heller aldrig att kunna köra på några andra plattformar än Windows även om Frameworken skulle finnas portad.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)