webForumDet fria alternativet

msde strong SA password

.NETur .NET

14 svar · 436 visningar · startad av jake

jakeMedlem sedan sep. 2001649 inlägg

när jag ska installera MSDE kommer det upp en ruta med att a strong SA password is required...

Nån som vet något om detta. MS desktop engine versionen ska ju vara gratis...

Jag har win2000 och installerat .net framework...

PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg

sa lösenordet är väl '' dvs blankt?

jo det står det i readme filen...
men när jag klickar på setup kommer ingen ruta att skriva in ett pass utan bara en ruta där det står

a strong SA password is required... Please use SAPWD switch to supply the same.... Setup will now exit...

kristofferMedlem sedan juni 20001 257 inlägg

Är det inte bara att ange ett strong pw då? Eller vad är problemet?

a95johjoMedlem sedan feb. 200326 inlägg

Vill du logga in på MSDE med db-lösenord i stället för att använda trusted (dvs Windowsinloggning) måste du om inte jag miss fel hacka i registryt för att ändra "authentication mode".

Hittar inte nu vad man skulle göra, men det finns säkert här i forumet nånstans...

hmm, men ovanstående meddelande kommer upp bara jag försöker installera msde på min dator... Finns ju inget fält att skriva in något pw...
Vet inte hur man ska göra då jag bara använt access tidigare...

PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg

ta en screendump?

såhär ser det ut...

äh, gick ju inte att skicka bmp bilder

Det är alltså en vanlig ruta där det står

A strong SA password is required for sequrity reasons. Please use SAPWD switch to supply the same. Refer to readme for more details. Setup will now exit.

OK

och i readme står det att SA är blankt.. men jag hittar ingen mer info...

ordellMedlem sedan sep. 200278 inlägg

Du får köra setup.exe med ett SAPWD argument

c:\MSDE\setup.exe SAPWD=SuperAdminLösenord

Om du absolut vill köra med ett blankt SA-lösenord så använder du

c:\MSDE\setup.exe SEQURITYMODE=SQL
c:\MSDE\setup.exe SAPWD=

Givetvis får du byta ut c:\MSDE\setup.exe till där du har filerna ...

ok,
jag förstod inte riktigt var man ska skriva SAPWD=SuperAdminLösenord

Du får starta installationsprogrammet från kommand-prompten (start > kör > cmd.exe), leta upp mappen där du har MSDE installationsfilerna och skriva setup.exe SAPWD=[Lösenord]

ändra [Lösenord] till nåt du kommer ihåg :)

tack Ordell.
Du är en stjärna på internethimlen...

Kostigt att man inte läst om detta i någon tutorial. Alla som instalerar msde måste väl gå den vägen...

Man får leta i forum osv :)

https://www.asp.net är bra!

hmm...
nu när jag läser ms tutorials så förespråkar dom sql 7 developer edititon tillsamans med visual studio
enligt nedan

What is the fastest way for Visual Studio 6.0 developers to develop solutions with MSDE 1.0?

A. Visual Studio 6.0 developers are encouraged to use Microsoft SQL Server™ 7.0 Developer edition rather than MSDE 1.0 to develop and test MSDE 1.0 solutions. SQL Server Developer 7.0 edition is available to Visual Studio 6.0 developers that receive MSDE 1.0 for Visual Studio 6.0, and is a full copy of the SQL Server product that is licensed for the sole use of developing and testing MSDE 1.0 solutions (see the end user license agreement for more details). SQL Server 7.0 Developer edition includes SQL Server management tools that are useful during database application development. MSDE 1.0 is for use in deploying desktop and shared database solutions.

MSDE 1.0 is not intended as a development tool. However, it can be used successfully within the Visual Studio development environment.

Var hittar jag den...

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)