webForumDet fria alternativet

spara från BitBlt?

6 svar · 224 visningar · startad av Nexus86

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

När man har använt BitBlt för att kopiera en bild till en CompatibleDC, går det att spara den då med hjälp av hDC?

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Ja, om din DC är en picturekontroll eller ett formulär eller nåt som har en image-property så är det ju lätt:

SavePicture dinFrm.Image, filnamn

Om du menar via API:er (som jag misstänker) så vet jag inte på rak arm ..

Det går inte om man har använt BitBlt. Har nämligen provat för nåt år sedan. Har bara inte behövt det tidigare.

EDIT // Kan även notera att en CompatibleDC inte är en kontroll eller formulär. ;)

Det går inte om man har använt BitBlt.

Vad går inte? Att blitta på ett formulär och anropa SavePicture går alldeles utmärkt?

Men annars vet jag inte. Har inte så bra koll på GDI-grejer. Du kan ju även prova C++-forumet eftersom frågan ändå är mer WinAPI-specifik än VB-specifik.

Kan även notera att en CompatibleDC inte är en kontroll eller formulär.

Nej, jag vet. Det var därför jag elegant försökte glida undan genom att skriva "DC". ;)

Hhm.. *host host* Låter bilden tala för sig själv. :)

http://skoldnet.mine.nu/funka_inte.bmp (Orkar inte spara om den för jag har bara Photoshop som kan det. :))

Stora gråa bitmappar brukar visserligen räknas som ganska tung bevisning men i detta fall så skulle jag nog ändå vilja påstå att du antagligen inte satt "Autoredraw" till "True" för formuläret innan du anropar "BitBlt"?

Gör man det så går det inte med BitBlt om inte Formuläret har visible false. Däremot kan man sätta AutoRedraw till True efter BitBlt.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)