webForumDet fria alternativet

asynkron filläsnig?

.NET

3 svar · 226 visningar · startad av iMan

Medlem sedan feb. 200320 inlägg
Frågan#1

Hej!

Är det någon som har ett exempel på hur man läser asynkront från en fil och visar resultatet på en web-sida?

ex.

Jag har en sändar del som skickar info till en textfil. Från denna textfil vill jag hämta information rad för rad asynkront. T ex koordinater x och y. Så att de koordinater jag läser av kommer att ritas upp på min web-sida.

Mvh

Fredrik

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Du borde kunna använda funktionerna BeginRead, BeginWrite, EndRead och EndWrite: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpguide/html/cpconasynchronousfileio.asp

Ska du sen köra koden i en ASP.NET-sida så kommer du att behöva hantera problemet att sidan "rinner igenom" innan operationerna är färdiga.

Medlem sedan feb. 200320 inlägg

tackar niko!

vad menar du med "rinner igenom"

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

vad menar du med "rinner igenom"

Ungefär så här: När du anropar BeginRead så skickar du med namnet på en callback-funktion som du vill att Windows ska anropa när data finns tillgängligt, under tiden fortsätter din ASP-sida att exekvera. Om den nu når slutet innan callback-funktionen anropas så kommer din sida inte att hinna visa datan. Du kommer alltså att behöva nån mekanism (flaggor eller dyl.) för att huvudtråden (ASP-sidan) ska kunna invänta att alla läsningar är färdiga. Lite mek, med andra ord ..

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)