webForumDet fria alternativet

Fördelar med .NET?

.NET

10 svar · 401 visningar · startad av joup

Medlem sedan feb. 2002116 inlägg
Frågan#1

Har funderat på att ta tag i mig själv, och kolla lite närmare på .NET, men vet inte riktigt vart jag skall börja.

Jag kan redan ASP rätt så bra, men vad är egentligen skillnaderna? Är det bättre prestanda med .NET jämfört med ASP eller har de finurliga gubbarna på Microsoft endast lagt till en massa nya funktioner? Kan man blanda ASP-kod och .NET-kod? Går det att köra mot MySQL-databaser?

Ja, som ni ser. Frågorna är många! :e

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Detta har diskuterats många gånger, titta i relateratlänkarna och/eller gör en sökning!

Frågan är inte vad som skiljer asp.net från gamla asp utan vad de har gemensamt. Svar: namnet. Det finns ingen annan koppling mellan dem... asp.net är dessutom bara en del av .net-plattformen.

Massa nya funktioner? Japp!
Bättre prestanda? Jodu!
Blanda asp och asp.net? Ja, men gör det ändå inte.
Fungerar MySQL-databaser? Yep.

Ska du börja med asp.net så ska du glömma bort i princip allt det du har med dig från gamla asp. Men det är det värt...

:)

Medlem sedan jan. 200090 inlägg

Vill nämna att det är mycket enklare att debugga sin asp.net applikation.

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg

- visual studio suger minne!
- borde köpa nya skärm för att få plats med alla fönster
- kryptiska felmeddelanden

+ codebehind!

Mysql är förinstallerat i nästa version av frameworket så du slipper använda Microsft.Data.Odbc utan den ligger i System.Data.Odbc :)

Medlem sedan jan. 200090 inlägg

Hej P

Skaffa ett nytt grafikkort och en ny skärm.

Skärm A kör du design och aspx koden
Skärm B kör du code behind och vb.net/c#

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Japp, två skärmar är nästan ett krav om man sitter med vs.net... å andra sidan kostar en extra skärm inte så många kronor och de flesta nya grafikkort klarar två skärmar. Det är dessutom suveränt även i många andra sammanhang... :)

Skulle inte vara dumt med 2 men har inte plats på skrivbordet! Har knappt plats för 1.

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Jag klarar mig bra med en skärm :)

Skicka upp lite screenshots på hur ni har löst hanteringen av fönster! Bara det är ju en vetenskap!

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Glöm inte topicen för tråden, vi håller oss till den. Skapade en ny tråd om fönsterhantering

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)