har precis plöjt igenom tråden databashantering.. ilken lång tråd.. Mycket intressant läsning..
Har testat LLBLGen och det verkar riktigt trevligt..
Har också bråkat, lekt med dataset en del.
Nackdelen som jag ser att ha dataset i BL och GUI är att det inte blir rent objektorienterat, så därför gillar jag LLBLGen approach Då det blir lite mer rent OO. En sak som jag inte heller tyckte om med dataset var att det var så svårt att få in sina businessregler i dem. I mina bl-objekt, personer tex så har jag en metod som heter presave, denna validerar alla fälten och kontrollerar så att inget är galet med dem, då detta är ok så kan jag anropa save...
Detta tycker jag är väligt nice.. Nu funderar jag på hur jag skall få in LLBLGen i detta. Jag kan göra som så att jag skapar en instans av det objektet som motsvarar de egentliga blklassen i LLBLGen klasser och sen anropar update,add,delete metoden där.. does it make sense :q
Jag gör mest windowsapplikationer så det blir kanske lite annorlunda.. :q
Jag undrar också om det är någon som vet om det finns några bra exempel på hur design av ett enkelt system skulle kunna se ut, helst då så OO som möjligt.. Tar så förbenat med tid att göra 3-4 olika versioner av ett program och sen sitta och fundera på vilket sätt som var bra eller dåligt..
Sen undar jag om någon sett ett likanden verktyg som LLBLGen till mysql eller till Acess..
Jag tycker också LLBLGen är väldigt smidigt. Det har fått väldigt positiv respons på asp.net-forumet. Jag har listat ett antal andra code-generators här.
Jag undrar också om det är någon som vet om det finns några bra exempel på hur design av ett enkelt system skulle kunna se ut, helst då så OO som möjligt
Men har lite funderingar och dessa funderingar har jag haft sen jag började med .net.
Skriver nu ett program som skall dels använda winforms och dels asp.net sidor.
Jag har en massa företag, dessa företag har ett antal orders.
Innan gjorde jag så här,
myCompanies = new cCompanies.
myCompanies.LoadAll();
foreach(cCompany cmp in myCompanies)
{
myCompanies[ CompanyId ].Orders.LoadAll();
}
Då hade jag egenbyggda collections och "riktiga" objekt. Det sura med detta var att det tog mer tid att bygga logik och klasser för att spara det till databasen än vad det tog att göra resten.
Därför blev jag väldigt glad då jag såg datasets och LLBLgen. Har nu fått in så att jag kan validera mina tabeller som jag får från datalagert men då jag skall hämta ut alla orders för varje företag så tappar jag lite struktur tycker jag..
Koden använder sig av Datasets och inte llblgen..
myData = new cCompanies(); // a dataset for companies
myData.LoadAllCompanies();
cOrderCollection OrderCollection = new cOrderCollection();
forech(CompanyRow row in myData.Companies)
{
OrdersCollection.add(myData.LoadOrders(row.companyId));
}
Inget vidare snyggt tycker jag.. Då orderscollection innehåller alla orders, och inte orders från ett företag...
Någon som vet någon snygg lösning på detta?
\w
299 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e