webForumDet fria alternativet

JIT:s kompilering

13 svar · 310 visningar · startad av GrodanBoll

GrodanBollMedlem sedan sep. 2001788 inlägg

Tjabba tjena hallå

Jag håller på att kika lite C# just nu. Har jag förstått det helt åt pepparn eller kompileras koden först till MSIL o läggs i en assembly. Sendan när man väl vitt köra programmet så kompileras den till exekvarbar kod m.h.a. JIT?
Sker denna JIT-kompilering varje gång jag vill starta programmet? Då krävs det väl att JIT-kompilatorn finns på varje maskin som ska ha programmet?

E det verkligen så? :q

/S

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

E det verkligen så?

Ja. Du kan dock utföra en en-gång-för-alla-kompilering med ngen.exe, om du vill.

Då krävs det väl att JIT-kompilatorn finns på varje maskin som ska ha programmet?

Ja. Det krävs ännu mer än så. Hela Framework (Distributable) måste vara installerat.

niko skrev:

Ja. Det krävs ännu mer än så. Hela Framework (Distributable) måste vara installerat.

Men rackarns. E det så?
Det verkar ju skitkorkat. :( Måste man ha frameworken på även om jag gör den dära kompilera-en-gång-för-alla-kompileringen?

Så om jag gör ett program i C# och folk vill använda detta så måste de ha frameworken installerad?

/G

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

GrodanBoll skrev:

Så om jag gör ett program i C# och folk vill använda detta så måste de ha frameworken installerad?
/G

Jupp. Men i en framtid inte långt borta kommer naturligtvis alla os från ms ha .net-frameworken inkluderad direkt.

Men vilka OS kommer att ha detta?
Vi kommer ju att sitta med Win 2000 en lååång tid till. Inte ens XP har det väl?
Sen e det ju griniga IT-ansvariga som inte kommer att gilla att lägga på Frameworken överallt. Såvitt lilla jag förstår så e ju inte Ms kända för sin säkerhet?

Fanken oxå aldrig e det riktigt bra. ;)

Inte meningen att lacka ur här. Sorry. :r

Hur stort e denna härna frameworken som klienterna måste ha? Lika stor som jag behöver som utvecklare?

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

FrameWorken som man skall ladda ner och installera ær runt 20 MB stort.

Anledningen till att man måste ha .NET Framework ær att dær finns en massa logik som ditt program skall ha før att fungerar. Du kan alltså inte køra .NET program utan Frameworken lika lite som du kan kør VB program utan VB-Runtime.

Angående MS sækerhet så ær det en av det viktiga bitarna i .NET och man har lagt ner mycket tid på just sækerheten, så rent sækerhetsmæssigt skall man slænga ut alla program som inte kør .NET och bara køra .NET vilket sækert kommer att glædja din administrator..

- M

Inte ens XP har det väl?

Nej. Men XP har i alla fall native stöd för .NET-assemblies, vilket innebär att den inte använder den inkompilerade 32-bitarsstubben som övriga OS behöver. Operativets laddare är alltså modifierad.

Tack för svaren :bire , fattade inte allt men jag litar ju på er. ;)

Tycker dock ändå att det e sugit att folk måste ladda ner en 20 MB stor fil för att kunna köra .Net-program. Men visst så var det kanske i C++:s barndom oxå? Utvecklingen har ju sitt pris. :)

Angående MS sækerhet så ær det en av det viktiga bitarna i .NET och man har lagt ner mycket tid på just sækerheten, så rent sækerhetsmæssigt skall man slænga ut alla program som inte kør .NET och bara køra .NET vilket sækert kommer att glædja din administrator

Finns där kanske någon länk där man diskuterar detta? Vet att det redan e lite frågor om detta på mitt företag. Hade varit kul att kunna hänvisa dem till någe vass information.

/G

Lite läsning:

http://www.microsoft.net/net/technical/security.asp

Det första operativet med .net framework inbyggd blir .net-server som väl just nu finns ute som beta2? Vi kör en sådan på jobbet, har inte testat den så mycket själv men mina (duktigaRE) kollegor säger att den ser riktigt bra ut... :)

PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg

.net server är det Windows 2003 ?

Frameworket tar runt 25 mb och Compact runt 1,5

P skrev:

.net server är det Windows 2003 ?

Frameworket tar runt 25 mb och Compact runt 1,5

Det tror jag inte, .net-server är .net-server och har vad jag vet aldrig hetat något annat. Efterföljaren till w2k server-familjen.

Jo, Windows 2003 Server är det nya namnet (sedan ett bra tag). MS har faktiskt officiellt gått ut och sagt att de kommer att successivt plocka bort hype-termen ".NET" från sina produkter därför att det förvirrar kunderna som inte förstår vad det är.

Onekligen lite komiskt .. :OO

Häpp, där ser man. Måste nog faktiskt hålla med om att .net är ett ganska så kryptiskt namn... :)

Måste nog faktiskt hålla med om att .net är ett ganska så kryptiskt namn

Ja, och framförallt så är det ju en teknik som egentligen bara programmerare behöver känna till. Att uppkalla operativ och produktserier efter en run-time/klassbibliotek som råkar ingå tycker nog många är lite fånigt. Ungefär som att tala om: ADO-servrar, DirectX-Servrar.

Att sen .NET även är en topp-domän minskar nog inte direkt förvirringen bland "vanligt" folk .. :OO

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)