webForumDet fria alternativet

Reggad com eller dubuggande com

.NET

4 svar · 204 visningar · startad av Vide

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg
Frågan#1

En liten fundering bara:

Jag har reggat en komponent på datorn och kan därmed komma åt objekten via ASP. Sedan utvecklar jag den vidare och testar den i debuggläge (VB6).

Dubuggläget kommer väl troligtvis att köra över den reggade komponenten och köra den debuggande när jag anropar objektet, eller?

Hur fungerar det egentligen, objekten har ju samma namn i båda lägena, hur separerar datorn vad som är vad? Har dom olika prog.id?

Vad är det egentligen som händer? ;)

Mvh, Vide

Märkte att när jag körde debuggläget så avreggade den den registrerade komponenten, så när man hoppat ur debuggläget så kunde man inte använda det objekt man förut registrerade på datorn.

Kollar man dock i "Component Services" så säger den att objekten är reggade. :q

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Skumt. Låter som om det borde finnas inställningar för debuggern där man kan hantera sånt där. Men vad vet jag? VB gör mig knäpp ;)

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Vide skrev:

Märkte att när jag körde debuggläget så avreggade den den registrerade komponenten, så när man hoppat ur debuggläget så kunde man inte använda det objekt man förut registrerade på datorn.

Om man har flera fysiska dll-versioner av samma komponent så kommer anrop til New, CreateObject, CoCreateInstance osv .. att använda den sökväg som senast reggades i registret. Varje kompilering eller debug (tror jag) ger automatiskt en omregistrering. (Men inte en avregistrering, väl?)

Vide skrev:

Kollar man dock i "Component Services" så säger den att objekten är reggade

Ja. Fast om du tittar på sökvägen så kommer den att ändras vid varje omregistrering (man måste trycka "Refresh".)

Ah, det förklarar ju alltihop ganska bra. När man stänger debuggen så kommer den inte den senast registrerade komponenten och således återge ett felmeddelande.

Tackar! :)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)