webForumDet fria alternativet

Debugproblem med COM

5 svar · 306 visningar · startad av OveRRidE

OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg

Jag installerade Windows XP på min arbetsstation på jobbet för ett tag sedan och har precis installerat Visual Studio 6 och Visual Basic.

Innan, när jag körde Windows 2000, felsökte/körde jag mina komponenter direkt genom att bara starta dem med F5 och sedan anropa dem via koden. För att detta skulle fungera krävdes givetvis rättigheter på vissa dll-er, så jag satte Full Control på IUSR_MASKIN och det fungerade utmärkt. (Nej, inte på servern, på min arbetsstation.. ;))

Problemet är att det tydligen inte fungerar att göra så i XP. Jag har avancerad fildelning (dvs. säkerhetsfliken aktiverad) :OO och har t.o.m. satt att Everyone har Full Control och detta ärvs av alla objekt och filer på hela disken. Både på hela C: och även på D: där VS är installerat och där projektfilerna ligger. Dessa mappar har inga speciella rättigheter utan ärver alla rättigheter från respektive rot.

Felmeddelande:

Error Type:
Server object, ASP 0178 (0x80070005)
The call to Server.CreateObject failed while checking permissions. Access is denied to this object.
/new.asp, line 26

Jag har letat efter en sökväg, till vilken meddelandet hänvisar, men den finns varken i IIS:ens loggfiler, i Event Handlern eller i felmeddelandet.

Hjälp! :o

nikoMedlem sedan juni 20022 415 inlägg

Själv föredrar jag 2000 framför XP av just såna här anledningar. Man vet vad man har, men inte vad man får.

Kan därför bara ge lite allmänna tips:

1. Länkar:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q278013&
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q198432&
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q259725&

2. Eftersom du ändå valt att bota symptomet istället för problemet genom att ge Everyone fullt blås på alla driver så kanske du kunde prova att byta anonymous account-kontot för den aktuella siten till Administrator?

Jag säger inte att det kommer att funka, eller är riskfritt. Men om det bara är en utvecklingsmaskin och du bara vill kunna debugga så borde ju rättighetsproblem försvinna ..?

1. Sätta Administrator som default anonymous user fungerade inte, som jag misstänkte.

2.

msdn skrev:

In the Default Security tab, click the "Edit Default" in the "Default Access Permissions" frame. The Registry Value Permissions dialog box appears.

På vilken applikation menas detta? Namnet på mitt projekt/app finns inte med i listan, har den ett av de skumma ID:na längst ner? Är det Microsoft Development Envoironment som skall ha dessa rättigheter?

nikoMedlem sedan juni 20022 415 inlägg

som jag misstänkte

Varför misstänkte du det? Om administrator har rättighetsproblem så är det ju nåt skumt. Loggar du på lokalt eller på en domän?

På vilken applikation menas detta?

Som jag tolkar det gäller detta defaulträttigheterna för komponenter som kör i Component Services, alltså distribuerade komponenter, men det är väl inte en sådan du kör? I så fall så ska du nog välja: Add .. -> Show Users och sen IUSR_XXX (och eventuellt några till från listan), har dålig koll, tyvärr.

Varför misstänkte du det?

Därför att den användaren som stod som anonym anslutare mot IIS:en hade samma rättigheter som en Administratör, dvs Full Control överallt. Möjligt att jag hade fel då Administratören kanske har med mer rättigheter att göra än just de som är på NTFS.

Jag har lagt till registernyckeln enligt MSDN-artikeln och ställt om rättigheterna på Dev Env och VB ASP Application i COM, samt kollat så att msvbrun-filen hade rätt rättigheter i windows/system32 (vilket den hade).

Jag skall boota om nu, så får vi se.

Jepp. Nu fungerar det iallfall. Det var registerändringen som troligtvis gjorde susen.

Tackar Niko.

Genererad på 366 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb