Hur loopar jag igenom alla arraylist som finns på sidan. Är det någon colllection som skall loopas igenom?
dim arrList as arrayList
for each arrList in [B]vad_skall_det_stå_här [/B]
arrList.add("Finns inte.")
next arrList
4 svar · 237 visningar · startad av Dino
Hur loopar jag igenom alla arraylist som finns på sidan. Är det någon colllection som skall loopas igenom?
dim arrList as arrayList
for each arrList in [B]vad_skall_det_stå_här [/B]
arrList.add("Finns inte.")
next arrList
det ser lite fel ut i din for-each-loop
Du ska ju loopa alla "items" som finns i din array:
Dim arrList As New ArrayList()
arrList.Add("Hej")
arrList.Add(" ")
arrList.Add("då")
Dim itm As String
For Each itm IN arrList
'## -- gör vad du ska med värdena --
Next
Nu är det sträng värden som ska loopas. Varje "item" i arraylisten behöver inte vara av typen sträng utan kan vara vad som helst, objekt m.m.
cya,
PatrikB
Nä, det är inte riktigt så jag hade tänkt det. Jag har cirka 20st arraylist i en sida och dessa fylls på dynamiskt och ibland så får några av arraylisterna inga värden och då tänkte jag att man kunde loopa igenom någon typ av arraylist collection för att se om någon är tom och då lägga till en add("Finns inga").
vad menar du med "fylls på dynamiskt"?
En annan sak som inte är att rekomendera är att fylla en collection som arraylist med olika typer av items. Antingen håller man sig till string eller arraylist eller vilken typ man nu har bestämt sig för att spara i arraylisten.
Med loopen ovanför så kan du ju ändra typen av itm till ArrayList istället för String om du spar arraylists i arraylisten (vart invecklat) och sedan inne i loopen kontrollera om itm Is Nothing eller itm.Count = 0 ....
cya,
PatrikB
Red// Löste sig via en omväg.