webForumDet fria alternativet

ASP3 istället för ASP.net

.NET

6 svar · 302 visningar · startad av roady

Medlem sedan jan. 2002473 inlägg
Frågan#1

hmm,,, jag håller precis på att lära mig ASP.net. Men på många plan så räcker sig inte mina skills för att göra ett projekt.

Men hur blandar man ASP3 och ASP.net när jag programmerar och samtidigt kan använda mig av sessions mellan de båda.
Snackas så mycket om att man kan använda så många olika scriptningstekniker när man gör .net fast man måste hålla sig till ett språk per sida.

men hur kan jag skripta asp3 på en .aspx fil :q

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg

som vanligt... <%%>

nja... får felmeddelandet
'Let' and 'Set' assignment statements are no longer supported.

alltså raden:
Line 20: Set objConnect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

nu använder jag mig utav:
<%@ Page Language="VB" ContentType="text/html" ResponseEncoding="iso-8859-1" %>

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Du skriver

Men på många plan så räcker sig inte mina skills för att göra ett projekt.

Varför inte då försöka göra allt med asp.net så att du lär dig det. Själv brukar jag alltid gå tillväga så när jag ska lära mig något nytt, trial and error du vet ;)

jo, jag håller helt och hållet med dig.
men nu så har jag en sak som måste vara klart inom en deadline och det som jag egentligen vill ha ut från .net är smidig upload och kanske lite formulärs kontroller.

så först och främst måste jag få igång det, sedan kan jag gå in på vissa sidor längre fram och testa mig fram när det inte längre är kris =/

Medlem sedan aug. 200035 inlägg

Använder du bara .aspx filer (asp.net) så är det VB.NET som används. Det skiljer sig en aning (bla i SET grejerna) från gamla VB (asp3). Läs mer på https://www.asp.net
Men i stort sett är asp.net bakåtkompatibelt mot asp3.

Blandar du däremot .asp och .aspx filer (som jag har lyckats med :00 ) så är inte sessions-variblarna kompatibla med varandra, dvs du kan i en .aspx-fil inte lösa in de sessions-variabler du skapade i .asp-filerna.

/Håkan

Medlem sedan juni 20001 257 inlägg

galenarm skrev:

Blandar du däremot .asp och .aspx filer (som jag har lyckats med :00 ) så är inte sessions-variblarna kompatibla med varandra, dvs du kan i en .aspx-fil inte lösa in de sessions-variabler du skapade i .asp-filerna.

/Håkan

http://www.asp.net/Forums/ShowPost.aspx?tabindex=1&PostID=51635

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)