webForumDet fria alternativet

enkel fråga

.NET

6 svar · 225 visningar · startad av P

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg
Frågan#1

säg att jag har funktionen
Function gahh(test as String, test2 as String)

Vad är det man ska sätta framför test2 som gör att amn inte behöver ha med den som parameter vid funktionsanropet?

optional!!

Medlem sedan mars 20002 836 inlägg

För att slippa bort från "gamla vb" och importera Microsoft.VisualBasic e det bara att overloada funktionen:

Function gahh(test As String)

End Function

'## -- overloada funktionen för att slippa Optional som e gammal skåpmat ;) --
Function gahh(test as String, test2 As String)

End Function

cya,
PatrikB

Medlem sedan maj 2000360 inlägg

hmm Patrik vad tjänar man på det..
om man skall skicka med ett värde i vissa anrop men inte i alla så är väl Optional att föredra eller?

Exakt vad man tjänar på att inte använda det vet jag ej.
Men!!! för att kunna använda Optional så måste man importera Microsoft.VisualBasic (dvs "gamla vb").

Själv försöker jag att inte använda mig av Microsoft.VisualBasic namespacet utan försöker använda "de nya funktionerna" istället, som tex overloading.

Om du kikar på tex en klass som ligger i System.Collections, eller vilket annat namespace som helst så ser jag aldrig att Optional används utan där använder man overloading istället ... varför är det så? Antagligen för att MS vill komma bort från "gamla vb6".

cya,
PatrikB

kan ju vara jobbigt att skriva 2 nästan lika funktioner.

kan så vara. dessa funktioner "brukar" man lägga efter varandra ... klipp & klistra e bra ;)

Själv så använder jag mig nästa aldrig av input-argument i funktioner utan använder mig av Properties för att sätta dem och slipper således runt det problemet med Optional etc.

Enda gångerna som jag använder mig av input-argument är tex för att hämta ngt specifikt: GetAllByID(ByVal iID As Long) As SomeCollection

Annars är det "nästan" alltid: Save(), gahh() som gäller .... bra eller dåligt? som sagt, e nog mest en "smak sak" :e

cya,
PatrikB

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)