Kan man på något sätt visa hur mycket ledigt diskutrymme man har kvar på servern?
Jag hittade en annan tråd i ämnet men den gällde för gammla asp :(
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=8203&highlight=ledigt+utrymme
/Håkan
7 svar · 483 visningar · startad av galenarm
Kan man på något sätt visa hur mycket ledigt diskutrymme man har kvar på servern?
Jag hittade en annan tråd i ämnet men den gällde för gammla asp :(
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=8203&highlight=ledigt+utrymme
/Håkan
Lägg till en referens till system.management och lägg till
Imports System.Management
använd följande kod
Dim disk As New ManagementObject("win32_logicaldisk.deviceid=""c:""")
disk.Get()
MsgBox("Logical Disk Size = " & disk("Size").ToString() & " bytes")
MsgBox("Logical Disk Free Space = " & disk("FreeSpace").ToString() & " bytes")
Alternativt GetDiskFreeSpaceEx genom interop (DllImport).
För att kunna köra ManagementObject (System.Management namespacet) från en webbsida behöver man pilla med rättihgeterna för NET Framework
cya,
PatrikB
PatrikB skrev:
För att kunna köra ManagementObject (System.Management namespacet) från en webbsida behöver man pilla med rättihgeterna för NET Framework
cya,
PatrikB
Kan du beskriva detta lite närmare?
E inte riktigt hemma i konfigureringen av NET. Har ännu inte hunnit med att labba på det sätt som jag önskat.
Har dock börjat att kolla vad som kan köras från en site, bla då Management namespacet. Funkar inte med en default konfigureringen.
Mitt råd är att kika in i Control Panel -> Administrative Tools -> NET Framework Configuration
Där kan man ändra säkerhetspolicyn tex. OBS!!! pilla inte på en webbserver som går med skarpa applikationer ... bör vara en utvecklings-burk/test-burk.
Om du inte har kontroll över din webbserver kommer du troligen INTE att få tillstånd till att köra detta namespace pga av att säkerheten måste vara så hög som möjligt.
cya,
PatrikB
Ett tillägg:
Om du skapar ett program (WinForms) så funkar det att köra Management namespacet
cya,
PatrikB
Ok... Ska kika närmare på detta. Tackar. :)