webForumDet fria alternativet

Webbaserad mail

3 svar · 263 visningar · startad av Nickemannen

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Hej, jag tänkte göra en webb-baserad mail.

Jag tänkte göra epost-motagningsprogrammet och alltihopa.

Så jag tänkte är det smartast att lägga in mailet i en SQL-databas
istället för att ha det som mail filer ?

Och sedan hämta de från databasen istället för att kontakta min pop3 server.

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Problemet är att hämta datan från mail-servern. Det måste du göra ivilketfall som helst eftersom mailen lagras där och inte i SQL-databasen först.

Om du sedan väljer att lagra mailen som filer eller i databasen är en smaksak. Om du väljer databasen så kan du söka och manupilera datan på ett helt annat sätt än om du lagrar varje mail som en textfil.

Jag hade valt att lagra informationen i en databas och redan vid inläsningen splittat upp datan så man hade fått mailadressen i ett fält, namnet i ett fält, texten i ett annat osv osv..

Men som sagt du måste hämta mailen först från mailservern och det är där ditt problem ligger, har inte hittat någon bra pop3 komponent, och försökte mig på att skriva en egen, kom en bit, men gav upp när jag inte fick ordning på avkodningen av texten.

Men den fungerade asbra med attachment och allt, men fick inte till det med alla "icke ascii-tecken" som inte kodades av rätt.

Så säg till om du löser det problemet så man kan välja vilken teckenuppsättning man vill ha och sedan kodas texten om.

- M

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

här har du en som gjort en sådan funktion:

http://www.codeproject.com/useritems/Karavaev_Denis.asp

Jag tänkte skriva en egen men ta tips ifrån den.

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Skall kolla på den...

Som du sa, det är roligare att skriva en egen... :)

Tack!

- M

123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)