Högst upp i kodfönstret utanför eventuella subs (ex. Private Sub Form_Load()) ska det stå
Private Const konstantens_namn = "konstantens värde"
6 svar · 262 visningar · startad av Cheezes
Vad menas med att man deklarerar sin konstantdeklaration i huvudet på formuläret (som Private)? Vart ska det placeras exakt någonstans??
Ge mig, snälla, ett längre kodexempel, som inkluderar Private Const i denna kod.
Högst upp i kodfönstret utanför eventuella subs (ex. Private Sub Form_Load()) ska det stå
Nexus86 skrev:
Tillhör alltså kodraden (Private Const), hemma i kodfönstrets listruta, där det står General-Declarations eller ska det stå Form-Load i denna listruta??
:l
Tills dess...
//Cheezes
När jag la in min konstantdeklaration, under Option Explicit i kodfönstrets listruta; General-Declarations, så fick jag en felmeddelanderuta.
Det stod si så här:
"Compile error.
Member already exists in a object module from which this object module derives."
Vad vill VB:n tala om för mig? Varför funkar det ej?? :(
//Cheezes
På vilken rad fick du det och vad är koden på den raden?
Nexus86 skrev:
På vilken rad fick du det och vad är koden på den raden?
På rad två, så gav det en gul markering över "a As Integer ="
Här är koden:
Option Explicit
Private Const [B]a As Integer =[/B] 13
Private Const b As Integer = 27
Private Const c As Integer = 8
Private Const d AS Integer = 19
Private Const e As Integer = 9
Private Sub pris_Click()
Dim pris As Integer
If a.Value Then
pris = a
Else
pris = b
End If
If c.Value = Checked Then
pris = pris + c
End If
If d.Value = Checked Then
pris = pris + d
End If
If e.Value = Checked Then
pris = pris + e
End If
txtSumma.Text = pris
End Sub
MVH
/Cheezes
Det som blir fel är att du har döpt dina konstanter till samma som någon kontroll är. T.ex. så har du
Private Const a As Integer = 13
och
a.Value
Ska du ha reda på vad a har för värde tar du bara a helt upp-och-ner.
Sen eftersom du har Private Sub pris_Click() så antar jag att du även har en kontroll som heter pris. Då kan du inte ta
Dim pris As Integer
VB bryr sej inte om stora och små bokstäver som många andra språk. T.ex. Pris = pris = PRiS. Den ser ingen skillnad på detta.